• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wielkopolskie: Ponad 13 mln zł na renowację Kanału Ślesińskiego

ew

15.10.2018 12:46 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wielkopolskie: Ponad 13 mln zł na renowację Kanału Ślesińskiego

Partnerzy portalu

Wielkopolskie: Ponad 13 mln zł na renowację Kanału Ślesińskiego - GospodarkaMorska.pl

Blisko 19 mln zł zostanie przekazanych na renowację Kanału Ślesińskiego (Wielkopolskie) - poinformował minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Inwestycja ma przywrócić drożność kanału i ożywić turystykę wodną w regionie.

Kanał Ślesiński jest zlokalizowany w województwie wielkopolskim, w powiecie konińskim. W jego skład wchodzą śluzy: Morzysław, Pątnów, Gawrony i Koszewo oraz Jaz Gawrony. W przyszłym roku zostanie wykonana przebudowę grobli między śluzami Gawrony i Koszewo. Kanał Ślesiński jest ważnym pod względem gospodarczym szlakiem żeglownym II klasy, natomiast grobla zapewnia ochronę przyległych gruntów przed zalaniem wodami kanału. Inwestorem są Wody Polskie.

Minister Gróbarczyk podczas poniedziałkowej konferencji w Koninie przyznał, że renowacja Kanału Ślesińskiego jest jednym z elementów planu przywrócenia żeglowności na rzekach.

"Trudno sobie wyobrazić, że tędy będą przepływać wielkie barki wiozące kontenery. Chcemy koncentrować na etapie udrażnia cieków wodnych pod kątem turystycznym. Żegluga śródlądowa to jeden z obszarów atrakcyjnych turystycznie nie tylko dla Polaków. Z naszych obserwacji wynika, że nasz kraj stał się atrakcyjny pod kątem turystyki wodnej" - podkreślił Gróbarczyk.

Dodał, że ze strony miasta oczekuje oferty turystycznej w zakresie rozbudowy mariny, ale przede wszystkim stworzenia żeglugi. "Mamy kilka ciekawych programów dla tzw. krótkiej żeglugi, łatwo jest na nie pozyskać środki" - mówił.

Szacowany koszt renowacji kanału to 13 mln 350 tys. zł. W ramach inwestycji będzie przebudowana grobla między śluzami Gawrony i Koszewo (1,6 mln), wymienione zostaną mechanizmy wrót przeciwpowodziowych (250 tys.) oraz przywrócona zostanie głębokość tranzytowa kanału (11,5 mln). Jednym z ważnych zadań do wykonania na drodze wodnej jest wymiana na Śluzie w Morzysławiu mechanizmów wrót przeciwpowodziowych oraz odmulenie kanału. Wykonanie odmulenia jest niezbędne dla przywrócenia podstawowych parametrów odpowiadających drodze wodnej drugiej klasy. Umożliwi to bezpieczne korzystanie ze szlaku także większym jednostkom pływającym.

"To przerwanie takiej niemożności, która panowała. Wiele inwestycji było robionych w tym regionie, ale Kanał Ślesiński jak był płytki, tak dalej jest. Chcielibyśmy uruchomić Konin pod kątem turystycznym, dać mu tę możliwość włączenia się w sieć dróg śródlądowych. Tak jak uruchomiliśmy Kanał Żerański w Warszawie i chcemy połączyć Warszawę z wielkimi jeziorami, tak Wielkopolskę chcemy włączyć w całą sieć dróg śródlądowych Europy Zachodniej" - podkreślił minister.

Dodatkową inwestycją będzie postawienie nakładem ok. 5,5 mln zł budowli hydrotechnicznej na połączeniu Jeziora Pątnowskiego z Jeziorem Licheńskim. Dzięki temu Jezioro Licheńskie będzie bardziej dostępne dla żeglugi, przez co zwiększy się atrakcyjność drogi wodnej - Wielkiej Pętli Wielkopolskiej, która swoim zasięgiem obejmuje także województwa kujawsko-pomorskie i lubuskie.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.