• <
bulk_cargo_port_szczecin

Wczoraj padły poważne deklaracje z ust nowej premier

19.11.2015 07:48 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wczoraj padły poważne deklaracje z ust nowej premier

Partnerzy portalu

Wczoraj padły poważne deklaracje z ust nowej premier - GospodarkaMorska.pl

Prowo i Sprawiedliwość stawia na rozwój, również w gospodarce morskiej. Wczoraj (18.11) w Sejmie Beata Szydło zapowiedziała ważne inwestycje.

Nowa Premier podczas expose obiecała rozbudowę gazoportu w Świnoujściu oraz budowę nowego terminalu gazowego w Trójmieście. Nie wiadomo na razie, czy nowy gazoport miałby być podobny do tego w Świnoujściu, czy będzie terminalem pływającym. Przypomnijmy, że o planach budowy trójmiejskiego gazociągu mówi się od dawna. Już 7 lat temu zapowiedziano powstanie pływającego stanowiska do rozładunku gazowców, połączone rurociągami z gdańską rafinerią i podziemnymi magazynami gazu w gminie Kosakowo. Inwestycję miało realizować Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, które rozpoczęło badania dna morskiego.

Premier zapowiedziała również powstanie tunelu w Świnoujściu. - W zakresie utworzenia stałej przeprawy w Świnoujściu należy stwierdzić, że trwają prace nad przygotowaniem tej inwestycji, w tym ustalenie struktury jej finansowania. Rząd rozwiąże ten problem i doprowadzi do budowy tunelu pod rzeką Świną - powiedziała premier Beata Szydło, odpowiadając na zapytanie posła Nowoczesnej ze Szczecina, Piotra Misiło.

Premier nie podała jednak żadnych szczegółów dotyczących tej inwestycji. Dodajmy, że budowa przeprawy pod Świną była również planowana przez rząd PO i PSL. Tunel łączący wyspy Wolin z Uznamem ma mieć 1654 m długości, z czego 1146 m stanowiłaby rura o średnicy 10 m położona pod dnem Świny.

Przypomnijmy, że jedną z pierwszych decyzji PIS-u dotyczących rozwoju branży morskiej było powołanie miniterstwa gospodarki morskiej. Prezydent Andrzej Duda powołał Marka Gróbarczyka na stanowisko Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Nowy resort został wydzielony z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju (MIR), w którym za tę tematykę odpowiadała wiceminister Dorota Pyć.

Do pierwszych zadań Marka Gróbarczyka będzie sprecyzowanie kompetencji resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. - To wymaga przynajmniej zabrania kompetencji z czterech, a nawet pięciu ministerstw. W skład tego ministerstwa musi wejść żegluga śródlądowa i morska, musi wejść nadzór właścicielski nad stoczniami, portami, urzędami morskimi, musi się w nim znaleźć element dotyczący funduszy unijnych oraz negocjacji unijnych, musi być oczywiście także część ochrony środowiska odpowiedzialna za gospodarkę wodną i kompetencje związane z wydatkowaniem środków UE w tych obszarach. I w tym kształcie można podejmować wiążące decyzje, bo do tej pory brakowało kompetencji w ramach Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju — powiedział kilka dni temu w PAP Gróbarczyk.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.