• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wciąż trudna sytuacja na rynku tankowców

PMK

13.11.2017 17:13 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Wciąż trudna sytuacja na rynku tankowców - GospodarkaMorska.pl

Stawki frachtu największych jednostek przewożących ropę i paliwa (VLCC) ponownie spadła w tym tygodniu. Trudno oczekiwań w najbliższym czasie zmiany tego trendu, gdyż na rynku pojawiło się za dużo tonażu.

W tym roku dostarczono armatorom ponad 150 tankowców. To o ponad połowę więcej niż w pierwszej połowie 2016 roku - wyliczają eksperci z BIMCO (Baltic and International Maritime Council).

Sam styczeń tego roku stanowił 22 proc. wszystkich tankowców, które weszły do służby w całym 2016 roku. W porównaniu do poprzednich lat ta liczba jest jeszcze bardziej imponujące - 48 proc. dla 2015 roku i 51 proc. dla 2014 roku.

- Ten rekord jest dosyć problemowy, bo mocno zachwiewa równowagę między popytem i podażem, gdyż złomowanie w tym segmencie jest bardzo mało - stwierdził Peter Sand, czołowowy analityk żeglugi w BIMCO.

Nie dziwi, że armatorzy coraz chętniej złomują swoje jednostki. Trzeci kwartał obecnego roku okazał się rekordowym pod tym względem od 2010 roku. Ogółem na żyletki trafiło 2,69 mln ton złomu pochodzącego z tankowców, co odpowiada 40 jednostkom.

Jednym z powodów tego trendu była rosnąca cena złomu, która na subkontynencie indyjskim wyniosła ponad 400 dolarów za tonę. Dodatkowo złomowanie zostało wzmocnione przez niskie stawki czarteru, które dno osiągnęły w sierpniu. W szczególności ucierpieli armatorzy aframaxów, którzy zarabiali poniżej 2 tys. dolarów dziennie.

Nie zobaczymy raczej kontynuacji tego trendu w czwartym kwartale obecnego roku, gdyż już doszło do dramatycznego wzrostu stawek, które obecnie wynoszą ponad 18 tys. dolarów.

Ogółem w tym roku na żyletki trafiły 73 statki o łącznej nośności 7,34 mln dwt. Najwięcej wśród nich znalazło się aframaxów (20), dalej małych tankowców (13), VLCC i seuzmaxów (po 9) i na końcu panamaxów (5). Przeciętny wiek zezłomowanego tankowca wyniósł 24,9 lat.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.