pc/PAP
Mierzy w sumie 55 km, a do jego wykonania przez 9 lat zużyto 420 tys. ton stali. Wystarczyłoby to do wybudowania 60 Wież Eiffla. Mowa o połączeniu autostradowym między Hongkongiem a Makau i Zhuhaiem na południu Chin. To najdłuższy na świecie most nad wodą. W środę przeprawa zostanie otwarta dla ruchu.
Most oficjalnie otworzył we wtorek w Zhuhai prezydent Chin Xi Jinping, natomiast w środę pojadą nim pierwsi kierowcy. Nowa inwestycja skróci czas przejazdu z Hongkongu do Makau z ponad trzech godzin do ok. 30 minut i przyczyni się do rozwoju turystyki i przemysłu transportowego na obszarze ujścia Rzeki Perłowej.
Połączenie drogowe Hongkong-Zhuhai-Makau składa się m.in. z 23-kilometrowego odcinka mostu, czterech sztucznych wysp i 6,7-kilometrowego tunelu, dzięki któremu w górę Rzeki Perłowej wciąż będą mogły wpływać duże statki. Będzie to najdłuższy w Chinach most ponad wodą oraz pierwsza w tym kraju duża przeprawa drogowa składająca się z mostu i tunelu. Będzie to również pierwszy most łączący Hongkong z Makau i leżącą po zachodniej stronie Rzeki Perłowej częścią prowincji Guangdong.
Główny odcinek połączenia miał pierwotnie kosztować 15,73 mld juanów (ok. 8,5 mld zł), ale – jak przyznał w lutym hongkoński minister transportu Anthony Cheung – budżet został przekroczony. Ostatecznego kosztu projektu nie podano, szacuje się go na około 130 mld juanów (ok. 70 mld zł).
Budowa mostu rozpoczęła się w 2009 r. Media w Hongkongu zwracają uwagę, że od 2011 roku, kiedy zaczęto budowę po hongkońskiej stronie, w wyniku wypadków podczas prac zginęło tam co najmniej 10 robotników, a 600 zostało rannych.
Przeprawa jest wspólnym przedsięwzięciem chińskiej prowincji Guangdong oraz Hongkongu i Makau. Hongkong i Makau – byłe europejskie kolonie zwrócone Chinom w latach 90. ubiegłego stulecia – są obecnie specjalnymi regionami administracyjnymi i zachowują duży zakres autonomii w myśl zasady „jeden kraj, dwa systemy”.
Prowincję Guangdong, Hongkong i Makau, które składają się na rozwijany przez Chiny obszar gospodarczy ujścia Rzeki Perłowej, zamieszkuje w sumie ok. 100 mln ludzi, a łączne PKB tych regionów w 2016 roku wyniosło ok. 1,36 bln dolarów. Według hongkońskiego dziennika „South China Morning Post”, dysponujący trzema dużymi portami morskimi obszar ujścia Rzeki Perłowej może rywalizować z największymi tego typu obszarami gospodarczymi na świecie, w tym obszarem Zatoki San Francisco, obszarem Zatoki Tokijskiej i obszarem Zatoki Nowojorskiej.
China will open the world's longest sea bridge on Wednesday, linking Hong Kong, Macau and mainland China. pic.twitter.com/0QSDViSfE1
— Al Jazeera English (@AJEnglish) 22 października 2018
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych