ew
Zakończyła się właśnie budowa prawie 60-kilometrowego mostu, który połączył trzy główne miasta delty Rzeki Perłowej w Chinach: Honkgkong, Makau i Zhuhai. Kontrukcja w kształcie litery Y została zaprojektowana z wykorzystaniem najnowszych technologii i ma wytrzymać potężne trzęsienia ziemi, tajfuny czy ewentualne uderzenie statku towarowego o wadze 300 000 ton.
Montrualny most składający się z 420 tys. ton stali (to 60 razy tyle co przy Wieży Eiffela) i posiadający po trzy pasy ruchu z każdej strony, budowano prawie 9 lat. Miał zostać oddany do użytku już dwa lata temu, ale pojawiły się opóźnienia. Podczas tej długiej i skoplikowanej budowy, życie straciło dziewięciu budowlańców a ponad 500 zostało rannych. Most jest częścią planu stworzenia wielkiej aglomeracji, liczącej nawet 250 milionów mieszkańców. Chińczycy liczą, że zachęcą w ten sposób mieszkańców malych miejscowości i wsi do przeprowadzenia się i pracy w "megamieście".
Łączna długość trasy, która składa się z trzech podwieszanych mostów i jednego tunelu to 55km. Ponad połowę (29km) stanowi główny most. Cały obiekt będzie otwarty dla ruchu kołowego i skróci czas podróży między Hongkongiem a jednym z dwóch pozostałych miast do około 40 min w porównaniu do aktualnych 4,5 godz.
Według zapewnień inżynierów, most ma przetrwać co najmniej 120 lat. Całkowity kosz budowy oszacowano na około 15 miliardów dolarów.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody