• <
bulk_cargo_port_szczecin

V Forum Korytarza Bałtyk-Adriatyk: Korytarz Bałtyk-Adriatyk powinien uwzględniać Wisłę i Odrę (foto, wideo)

pc

10.12.2018 00:26 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski V Forum Korytarza Bałtyk-Adriatyk: Korytarz Bałtyk-Adriatyk powinien uwzględniać Wisłę i Odrę (foto, wideo)

Partnerzy portalu

V Forum Korytarza Bałtyk-Adriatyk: Korytarz Bałtyk-Adriatyk powinien uwzględniać Wisłę i Odrę (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Jesteśmy jedynym unijnym korytarzem, w którym nie ma rzek – powiedział o Korytarzu Bałtyk-Adriatyk w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Tomasz Sowiński. Prezes Związku Miast Nadwiślańskich był jednym z prelegentów podczas V Forum Korytarza Bałtyk-Adriatyk, które w piątek zakończyło się w Gdyni. Podkreślił, że trwają starania, by zarówno Odra, jak i Wisła, zostały dopisanego do tego korytarza, ponieważ transport wodny jest w tej chwili w Europie absolutnym priorytetem, na rozwój którego przeznaczone zostaną duże środki.

– Dolna Wisła to jest rzecz absolutnie niesamowita. Jeżeli wprowadzilibyśmy postulowaną prawie od II Rzeczypospolitej kaskadę Dolnej Wisły, oczywiście nie w tych „gierkowskich” rozmiarach i metodach, a w nowoczesnych, dzisiejszych, to w tym momencie uzyskalibyśmy żeglowność gdzieś co najmniej od Włocławka, a może i dalej do samego Bałtyku. Do tego uzyskalibyśmy pięć elektrowni wodnych, do tego uzyskalibyśmy bezpieczeństwo przeciwpowodziowe Żuław. Transport wodny dzisiaj, przy rozbudowie naszych portów, a zwłaszcza jeśli myślimy o budowie Portu Centralnego w Gdańsku, to w tym wypadku jest jedyną tak naprawdę możliwością wywiezienia towarów z portu – mówi Tomasz Sowiński, prezes Związku Miast Nadwiślańskich.

O potencjale Odry mówił podczas forum Rafał Zahorski, pełnomocnik marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

– Odra żeglowna to też pamiętajmy rzeka europejska, duża rzeka, która łączy Skandynawię, wschodnie landy Niemiec, Polskę Zachodnią i oczywiście Czechy i Słowację. To ogromny potok ładunkowy, potencjalnie, który dzisiaj niestety jeździ poza naszym regionem, bo wszystkie ładunki tranzytowe dzisiaj jeżdżą przez Niemcy, przez ich porty morskie, przez Łabę i przez ich sieć transportu kolejowego. Jeżeli chcemy w ogóle mówić o żeglowności, pierwsza sprawa to jest rozbudowa sporej sieci transportu kolejowego, albowiem rzeka nie istnieje bez transportu kolejowego – mówi Rafał Zahorski, pełnomocnik marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Dodał, że potoki ładunkowe mogłyby przebiegać przez Polskę. „Uda się to zrobić, ale pod warunkiem, że będziemy mieli przejezdną i zmodernizowaną linię kolejową C-E 59, która nawet z nazwy nazywa się „Nadodrzanką”. I ona stanowi taki „warkocz”: mamy Odrę żeglowną, mamy C-E 59 linię kolejową, S3. I to jest taki „długi wijący się warkocz”, z którego płyną ładunki z południa na północ Europy – powiedział.

Oś Bałtyk-Adriatyk jest jednym z 9 głównych korytarzy transportowych sieci TEN-T o długości 2 400 km, łączącym Północ z Południem Europy. Do 2030 r. w jego obszarze realizowanych będzie ok. 550 projektów.

– Wszystkie polskie większe porty są częścią korytarza Bałtyk-Adriatyk, no i oczywiście na tym korzystają, ponieważ mają łatwiejszy dostęp do finansowania swoich projektów rozwojowych. Tu mówimy zarówno o projektach rozwojowych i ich finansowaniu ze strony środków polskich, jak i tych w Brukseli. Jeżeli nasza ekonomia, nasza gospodarka, nasz handel międzynarodowy będą wzrastały, a raczej o tym mówimy, oczywiście jest pytanie, w jakim tempie, to na tym i będą korzystały porty, i będą korzystali przewoźnicy, którzy obsługują te połączenia – mówi Bogdan Ołdakowski, prezes Actia Forum.

Obecny na konferencji Andrzej Baron z  Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście powiedział, że są to porty o bardzo zróżnicowanym potencjale przeładunkowym.

– Realizujemy takie inwestycje, które umożliwiają jak najlepszy, najszybszy, najtańszy przejazd towarów przez port i dalej na zaplecze lądowe i oczywiście w świat drogą morską. Jesteśmy w stanie przeładować praktycznie każdego rodzaju ładunek, w związku z tym są to ładunki masowe przeładowywane i w Świnoujściu, i w Szczecinie. Drobnica, sporo tzw. project cargo, czyli ładunków ponadgabarytowych, które również są  załadowywane w porcie w Szczecinie. I chyba każdy już słyszał o terminalu LNG, który będzie rozbudowywany – mówi Andrzej Baron z  Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Dodał, że w planach jest realizacja nowego nabrzeża w terminalu LNG, które będzie umożliwiało reeksport gazu LNG w rejonie Morza Bałtyckiego, jak również załadunek LNG na barki dostarczające paliwo w rejonie Bałtyku dla statków napędzanych LNG. Wśród innych inwestycji istotnych dla rozwoju portów w Szczecinie i w Świnoujściu Baron wymienił m.in. pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m głębokości, pogłębienie toru wejściowego do 17,2-17,5 m w Świnoujściu oraz rozbudowę tamtejszego terminalu promowego.

W strategię gospodarczego i społecznego rozwoju Morza Bałtyckiego i Unii Europejskiej wpisuje się projekt TENTacle. Jednym z jego zadań jest przekonanie unijnych urzędników o konieczności przedłużenia korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk z Gdyni do Szwecji, Norwegii i Finlandii. W projekcie uczestniczy ponad 80 prywatnych i publicznych podmiotów z 11 krajów.

– Projekt TENTacle jest ogromnym przedsięwzięciem, skupiającym zainteresowania wielu interesariuszy w Polsce i zagranicą. Jego celem jest wypracowanie rozwiązań, które umożliwią wszystkim podmiotom zainteresowanym rozwojem korytarzy sieci bazowej korzystanie z pewnych przywilejów, czy pewnych dobrodziejstw, wynikających z funkcjonowania tej sieci, niezależnie od tego, gdzie owi interesariusze są zlokalizowani – tłumaczy dr Wiktor Szydarowski project manager TENTacle.

Podstawowym celem Korytarza Baltyk-Adriatyk jest wzmocnienie strategicznych powiązań krajów i regionów na osi Północ-Południe poprzez poprawę ich dostępności transportowej, intensyfikację transportu i promocję nowych kierunków przepływu ludzi i towarów. Korytarz biegnie od Morza Bałtyckiego aż do Adriatyku, prowadząc przez uprzemysłowione regiony południowej Polski (Górny Śląsk), Wiedeń, Bratysławę i rejon Alp Wschodnich, aż po północne Włochy.

V Forum Korytarza Bałtyk-Adriatyk odbyło się m.in. dla uczczenia 85. rocznicy zakończenia budowy i poświęcenia gdyńskiego portu. Program wydarzenia umożliwił powstanie platformy współpracy dla rozwoju połączeń Korytarza Bałtyk-Adriatyk z innymi korytarzami sieci bazowej w regionie Morza Bałtyckiego.

Organizatorami wydarzenia były polskie organizacje i stowarzyszenia, które wchodzą w skład tzw. porozumienia samorządowego dla Korytarza Bałtyk-Adriatyk, lobbującego na rzecz połączeń drogowych, kolejowych i rzecznych tego korytarza w Polsce.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.