• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Urząd Morski w Gdyni otworzył projekt „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap IIIA” (foto, wideo)

pc

11.10.2018 04:14 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Urząd Morski w Gdyni otworzył projekt „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap IIIA” (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Urząd Morski w Gdyni otworzył projekt „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap IIIA” (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Urząd Morski w Gdyni otworzył projekt „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap IIIA”. W jego ramach wykonane zostaną prace, które ułatwią żeglugę po Martwej Wiśle. Ich zakończenie planowane jest w 2020 r. Szczegóły realizacji inwestycji zostały zaprezentowane w środę w Gdańsku.

– Mieliśmy etap pierwszy, to był falochron wschodni wejścia do portu, etap drugi był wykonywany w ramach poprzedniej perspektywy: nabrzeża i tor wodny. A etap trzeci, IIIA, jest w tej chwili i robimy jedno nabrzeże Motławy, nabrzeża Martwej Wisły i Nabrzeże Polskiego Haka oraz tor wodny na długości dwóch kilometrów. Myślę, że to będzie duże ożywienie i duży impuls dla tych miejsc, a oprócz tego to też będzie wykorzystywane żeglugowo – mówi Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Technicznych.

Dodała, że na zmodernizowanych nabrzeżach nie będzie możliwości wyładunku, jednak będą mogły tam cumować statki o zanurzeniu do 5 m oraz jednostki turystyczne.

Inwestycja w porcie wewnętrznym w Gdańsku obejmuje budowę toru wodnego wraz z odpowiednim oznakowaniem i obrotnicą na Martwej Wiśle, przebudowę i remont nabrzeży: Flisaków, Retmanów i Szyprów na Martwej wiśle, przebudowę i remont części nabrzeża rzeki Motławy oraz przebudowę nabrzeża Polski Hak przy ujściu Motławy do Martwej Wisły.

– W tej chwili trwają prace na trzech odcinkach nabrzeży, a oprócz tego w tej chwili rozpisujemy przetarg na ten Polski Hak. Nabrzeże Szyprów – jesteśmy w trakcie uzyskiwania dokumentów i tor wodny będziemy robić na końcu. 116 mln zł to jest przewidywany koszt, bo jeszcze czekają nas przetargi – mówi Stelmaszyk-Świerczyńska.

W czerwcu tego roku podpisano umowę na unijne dofinansowanie tego projektu. Ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Morski w Gdyni otrzymał ponad 132 mln zł. Koszt całej inwestycji to 156 mln zł.

W ramach środków unijnych w Gdańsku udało się już przebudować falochron wschodni, zbudować część toru wodnego na Martwej Wiśle oraz przebudować szereg nabrzeży na Motławie, nabrzeże Wyspy Ołowianka oraz część Nabrzeża Szyprów na Martwej Wiśle.

Ponad 2 mld zł na inwestycje


Koszt wszystkich inwestycji, które obecnie realizuje Urząd Morski w Gdyni to ponad 2 mld zł.

– Do tych najważniejszych możemy zaliczyć budowę kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoka Gdańską, modernizację i budowę nowych falochronów w Porcie Północnym i poszerzanie, pogłębianie toru podejściowego do Portu Północnego. Również Port Gdynia doczeka się szerszego toru podejściowego – mówi kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Wśród pozostałych inwestycji dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni wymienił m.in.: modernizację taboru pływającego Urzędu Morskiego, budowę statku wielozadaniowego, budowę systemu GMDSS-PL, czyli morskiego systemu łączności w niebezpieczeństwie, ochronę brzegów morskich – budowę ostróg, wałów przeciwpowodziowych w Krynicy Morskiej oraz mapy zagrożeń powodziowych.

Większość realizowanych inwestycji ma się zakończyć do 2022 r.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.