PMK
Komisja Europejska zaproponowała, by Hiszpania i Włochy dostosowały swoje podatki portowe do unijnych zasad pomocy publicznej.
- Porty są kluczową infrastrukturą dla wzrostu gospodarczego i rozwoju regionalnego. Właśnie dlatego unijne zasady dotyczące pomocy państwa zapewniają państwom członkowskim wystarczającą możliwość wspierania i inwestowania w porty - powiedziała komisarz Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji. - Jednocześnie, aby zapewnić uczciwą konkurencję w całej UE, porty generujące zyski z działalności gospodarczej powinny płacić podatki w taki sam sposób jak inne firmy – ni mniej, nie więcej – dodała.
Transgraniczna konkurencja odgrywa ważną rolę w sektorze portowym, a Komisja zobowiązuje się do zapewnienia równych szans w tym sektorze gospodarki. Zwolnienie z podatku od przedsiębiorstw portów, które czerpią zyski z działalności gospodarczej, może zapewnić im przewagę konkurencyjną, gdy działają na rynku wewnętrznym, a zatem wiąże się z pomocą państwa, która może być niezgodna z przepisami UE.
We Włoszech porty są w pełni zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), podczas gdy w Hiszpanii porty są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych z głównych źródeł dochodów, takich jak opłaty portowe lub dochody z umów najmu lub koncesji. W Kraju Basków porty są w pełni zwolnione z CIT-u
W kwietniu 2018 r. Komisja Europejska poinformowała Włochy i Hiszpanię o swoich obawach dotyczących ich systemów opodatkowania portów. Komisja wstępnie przyjmuje, że zarówno w przypadku Włoch, jak i Hiszpanii, obowiązujące systemy podatkowe zapewniają portom selektywną przewagę, która może naruszać unijne przepisy dotyczące pomocy państwa.
W związku z tym Komisja wezwała Włochy i Hiszpanię do dostosowania swojego prawodawstwa, aby porty od 1 stycznia 2020 r. były opodatkowane w taki sam sposób, jak w przypadku innych przedsiębiorstw we Włoszech i Hiszpanii. Każdy kraj ma teraz dwa miesiące na reakcję.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek