Największy operator portowy w Polsce OT Logistics S.A. (OTL) sfinalizował z zarządem Portu Gdańsk umowę 30-letniej dzierżawy nieruchomości w Porcie Zewnętrznym. Na działce o pow. ok. 26 ha OTL planuje zrealizować niezwykle ważną dla polskiej gospodarki inwestycję – budowę największego w regionie terminala przeładunkowo-składowego wyspecjalizowanego w ładunkach agro.
– Podpisana dziś umowa stanowi zwieńczenie naszych kilkuletnich starań i jednocześnie jest pierwszym krokiem na drodze do realizacji wyjątkowo ambitnego celu, jakim jest budowa od zera największego w regionie i jedynego w Polsce terminala wyspecjalizowanego w przeładunkach ładunków agro – mówił w poniedziałek na uroczystym podpisaniu umowy Zbigniew Nowik, prezes OT Logistics S.A.
- Teren o powierzchni 26 ha wraz z przyległym doń Pirsem Rudowym będzie doskonałym miejscem na budowę profesjonalnego terminalu, dzięki któremu możliwe będzie nie tylko zwiększenie konkurencyjności samej spółki OT Logistics w obsłudze towarów agro, ale również zapewnienie w Porcie Gdańsk infrastruktury terminalowej dla tego typu ładunków na taką skalę, jakiej w chwili obecnej nie ma żaden inny okoliczny port – zapewniała Dorota Raben, prezes Portu Gdańsk.
Inwestycja w Gdańsku stanowi realizację celów emisyjnych wskazanych w prospekcie z 2013 r. Ma polegać na budowie terminala przeładunkowo-składowego, przystosowanego i wykorzystywanego do obsługi statków i ich ładunków w obrocie portowym, obsługi ładunków w relacjach lądowych oraz składowania.
- Nasz port będzie miał istotną przewagę konkurencyjną - ze względu na wyjątkowo dużą powierzchnię magazynową, jako najlepszy port agro na Bałtyku, gdański terminal będzie umożliwiał rozładowanie i załadowanie statku podczas jednego podejścia. Stworzymy dzięki temu unikalną ofertę, bowiem taka usługa pozwoli armatorom znacznie obniżyć koszty – tłumaczył Zbigniew Nowik. – Inwestycja w Gdańsku będzie istotna nie tylko dla naszej Grupy, ale również całej polskiej gospodarki. Pomoże bowiem – poprzez ograniczenie kosztów transportu – znacząco podnieść konkurencyjność naszego rolnictwa – dodaje.
Spółka oczekuje, że w pierwszym etapie realizacji inwestycji w latach 2016-2018 terminal osiągnie zdolność przeładunkową na poziomie 2,7 mln ton rocznie, oraz że w wyniku realizacji drugiego etapu w latach 2018−2020 zdolność ta zostanie podwojona. W 2014 r. porty OTL przeładowały łącznie ok. 8 mln ton ładunków.
– W kolejnych tygodniach planujemy przedstawi szczegółowe analizy oraz przygotowane w oparciu o nie plan inwestycyjny i harmonogram działań – mówi Zbigniew Nowik.
- Port Gdańsk od zarania dziejów był polskim portem morskim, który w znakomitej większości obsługiwał właśnie zboża. Dziś historia zdaje się zataczać krąg, bowiem niewykluczone, że już wkrótce nasz port za sprawą nowej inwestycji ponownie przywoływany będzie jako największy port polski do obsługi zbóż – podkreślała Dorota Raben.
Według warunków kontraktu, wartość stała opłaty czynszowej za nieruchomość wyniesie ok. 152 mln zł w całym okresie funkcjonowania umowy. Dodatkowo, w skład czynszu wejdzie część zmienna, która będzie zależna od ilości ładunku przeładowanego w terminalu.
Pod koniec lipca OTL poinformowała o 21 proc. akcji spółki Luka Rijeka, największego chorwackiego portu morskiego. Transakcja miała na celu wzmocnienie pozycji Spółki w korytarzu transportowym północ-południe. W lipcu 2014 r. OTL przejęła 100 proc. udziałów w Bałtyckim Terminalu Drobnicowym Gdynia (obecnie - po zmianie nazwy - OT Port Gdynia; OTPG). Ponadto w skład Grupy Kapitałowej OT Logistics wchodzą porty morskie w Świnoujściu (OT Port Świnoujście; OTPŚ) i Kołobrzegu, porty śródlądowe we Wrocławiu i Opolu oraz terminal przeładunkowy w Krównikach k/Medyki w pobliżu granicy polsko-ukraińskiej.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody