PMK
Stworzenie konsorcjum odpowiadającego za eksploatację ukraińskiego systemu przesyłu gazu (GTS) – to propozycja Ukrainy dla europejskich partnerów. 13 lipca o tej sprawie rozmawiali w Kijowie przewodniczący Komisji Europejskiej Jean Claude Juncker oraz były przewodniczący Rady Europejskiej Donald Tusk.
Według doniesień z ukraińskiego rządu przedstawiciele UE poparli pomysł o przeprowadzeniu konferencji w tej kwestii na początku 2018 roku. Będzie ona nosić nazwę ,,Potencjalne możliwości ukraińskiego GTS dla bezpieczeństwa energetycznego Europy”. Unijni przedstawiciele pozytywnie wypowiedzieli się także o konieczności zablokowania budowy gazociągu Nord Stream 2.
Prezydent Poroszenko od dawna negatywnie wypowiada się o budowie Nord Stream 2, która jego zdaniem jest próbą ukarania Ukrainy i wywarcia na nią nacisku politycznego i gospodarczego. Gazociąg w jego opinii to zadra także dla całej Unii Europejskiej.
Konsorcjum ma pomóc Ukrainie w zdobyciu funduszy na modernizację tamtejszego systemu przesyłu gazu. Ma to zachęcić do korzystania z ich infrastruktury i utrzymać status tego kraju jako państwa tranzytowego dla rosyjskiego paliwa. Warto przypomnieć, że w kwietniu Naftogaz, Uktransgaz, włoski Snam i słowacki Eustream podpisały memorandum w sprawie współpracy przy rozbudowie ukraińskiej GTS.
Gazociąg Nord Stream 2 ma być gotowy do końca 2019 r. Po tym roku Rosja zamierza zaprzestać przesyłania gazu rurociągami biegnącymi przez terytorium Ukrainy. Polska, kraje bałtyckie i Ukraina sprzeciwiają się projektowi. Jego ewentualne opóźnienie mogłoby zmusić Rosję do podpisania kolejnego kontraktu na tranzyt z Ukrainą. Na razie jednak nie ma sygnałów, że Gazprom wstrzymuje budowę.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody