PMK
Istnieją trzy główne rodzaje statków, które powinny być uważnie obserwowane w 2019 roku, w oparciu o to, co wydarzyło się w tym roku. Należą do nich masowce capesize, duże gazowce LNG i tankowce średniego zasięgu (MR1) - uważa analityk handlowy VesselsValue, Court Smith.
Masowce capesize
Rynek masowców capesize odnotował zaskakującą zmienność w tym roku, z powodu wojny handlowej pomiędzy USA i Chinami, stwarzającej niepewność rynkową dla nabywców surowców. W rezultacie rynek wpadł w lekki kryzys jesienią, co zakłóciło ogółem silny rok dla masowców.
W trzecim kwartale 2018 roku stawki frachtowe capesize poprawiły się o 52 procent w skali rok do roku, według danych BIMCO. Firmy takie jak GoodBulk i Seanergy Maritime uważają, że rynek capesize, mimo że jest najbardziej zmiennym sektorem transportu towarów masowych, oferuje wysokie zwroty, ale także naraża właścicieli na wysokie ryzyko.
Według Maritime Strategies International (MSI), w czwartym kwartale ceny spotowe masowców capesize mogą wzrosnąć powyżej 25 000 dolarów dziennie, jeśli eksporterzy rud żelaza spełnią planowane cele wysyłki.
Duże gazowce LNG
Smith uważa, że rynek LNG stoi przed bardziej złożoną perspektywą. Globalne pragnienie czystszych paliw stale rośnie, a stawki za wynajem statków pozostają na poziomie 200 tys. dolarów dziennie.
- Ciepła zima w Chinach obniżyła obecny popyt. Długoterminowe perspektywy tego rynku są obiecujące, ale w tym roku najprawdopodobniej osiągnął on już swój szczyt - powiedział.
Całkowita moc produkcyjna nowych zakładów LNG ma wynieść do 2021 roku 91 mln ton rocznie (mtpa). Z czego blisko 50 mtpa nowej produkcji ruszy poza Stanami Zjednoczonymi, co prawdopodobnie zwiększy średnią odległość żeglugi. Z kolei obecny portfel zamówień dla statków LNG powyżej 100 000 m3 (z wyłączeniem FSRU i FLNG) liczy 93 statki, z których 37 jest potencjalnie dostępnych do zakontraktowania.
Tankowce MR1
Rynek MR1 wydaje się pogarszać po poprawie wolumenu ładunków w 2016 roku i stabilnym 2017 roku. Wielkość floty zaczęła się jednak zmniejszać, co może pomóc zrekompensować spadek popytu - powiedział Smith. Jak donosi BIMCO, zarobki dla tankowców wzrosły w listopadzie, a w grudniu mają one pójść jeszcze trochę w górę.
Z kolei armatorzy od sierpnia złożyli osiem zamówień na tankowce MR w południowokoreańskich stoczniach. Szacowany wzrost floty dla tankowców produktowych w tym roku wynosi 2,4% - najniższy poziom od 2012 roku. Ponadto BIMCO prognozuje, że wzrost floty w 2019 roku utrzyma się na tym samym poziomie, przy jednoczesnym spadku dostaw i rozbiórek.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych