Gdański port będzie dalej zacieśniał współpracę z białoruskimi partnerami. Celem jest powstanie Białoruskiego Centrum Logistycznego.
Pierwsza wzmianka o powstaniu takiego centrum padła w październiku 2009 roku na III Regionalnym Białorusko-Pomorskim Forum Gospodarczym w Gdańsku. Władze Portu Gdańsk zaproponowały wtedy utworzenie na ich terenie Białoruskiego Centrum Logistycznego. Ich koncepcja zakładała, że na powierzchni 180 ha powstanie zespół obiektów i magazynów przeznaczonych do przeładunku kontenerów i obsługi białoruskich firm. Towary miały być transportowane do Gdańska drogą kolejową. Centrum miało też być objęte statusem Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
- Od tamtego momentu kontakty Portu Gdańsk ze stroną białoruską nie ustały, o czym na bieżąco informujemy na naszych stronach internetowych – mówi Monika Wszeborowska, dyrektor Biura Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Nie dalej jak w październiku ubiegłego roku Port Gdańsk uczestniczył w Białoruskim Tygodniu Transportowym w Mińsku.
W ramach tego spotkania przedstawiciele gdańskiego portu wzięli aktywny udział w Polsko-Białoruskim Okrągłym Stole, które przyjęło formułę forum dyskusyjnego z udziałem polskich i białoruskich przedstawicieli władz i biznesu. Poruszono wówczas m.in. zagadnienia dotyczące możliwości obsługi białoruskich ładunków w portach polskich. W grudniu zeszłego roku z 3–dniową wizytą w Porcie Gdańsk gościł także pierwszy zastępca Ministra Transportu i Komunikacji Republiki Białorusi. Do Polski przyjechał razem z przedstawicielami państwowego białoruskiego centrum transportowo-logistycznego, kolei białoruskich oraz przedstawicieli Konsulatu Republiki Białorusi w Gdańsku.
- Minister przy tej okazji odbył wiele spotkań z przedstawicielami m.in. terminali przeładunkowych funkcjonujących na terenie Portu Gdańsk. Dwa miesiące temu z kolei za pośrednictwem Ambasady RP w Mińsku zwrócono się do nas z prośbą o zorganizowanie bilateralnych spotkań pomiędzy białoruskimi firmami transportowo-logistycznymi mocno zainteresowanymi możliwościami i ofertą operatorów skupionych w Porcie Gdańsk – dodaje Monika Wszeborowska. - Jak więc widać, wciąż trwają prace nad zacieśnieniem współpracy ze stroną białoruską. Za wcześnie jednak, aby móc precyzyjnie określić docelowy kształt tej współpracy i jej formułę. Wierzymy jednak, że do niej dojdzie, a Port Gdańsk będzie miejscem, w którym taka kooperacja przedsiębiorców polskich i białoruskich będzie pomyślnie realizowana.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?