• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Transport Week 2016: wszystkie ręce na pokład ku poprawie sytuacji na rynku

PMK

11.03.2016 10:45 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Transport Week 2016: wszystkie ręce na pokład ku poprawie sytuacji na rynku

Partnerzy portalu

Transport Week 2016: wszystkie ręce na pokład ku poprawie sytuacji na rynku - GospodarkaMorska.pl

Ponad 300 uczestników 21 narodowości wzięło udział w 6. edycji Transport Week – jednej z najciekawszych wydarzeń transportowych w tym roku w regionie CEE i całego kontynentu.

Co roku Transport Week gromadzi wyspecjalizowanych prelegentów i słuchaczy reprezentujących linie żeglugowe, przewoźników kontenerowych, promowych i ro-ro, operatorów portów i terminali, przedstawicieli władz, europejskie stowarzyszenia i organizacje pozarządowe. Tegoroczna, piąta już - jubileuszowa edycja Transport Week jest równie atrakcyjna pod względem merytorycznym, różnorodności tematów paneli, jak i formatu prelegentów - przedstawicieli branży transportu i obrotu portowo-morskiego.

Transport Week rozpoczął się we wtorek 8 marca konferencją Ports and shipping of tomorrow. Spotkanie zainaugurowali Przemysław Myszka, redaktor naczelny Baltic Transport Journal, który przedstawił perspektywy dla świata transportu i logistyki w 2050. Następnie Johan Algell z SSPA Sweden przybliżył jakie wyzwania i szanse napotkała i które czekają europejską branżę portową.

Klucz do sukcesu? Nauka przez doświadczenie

Iosnnis Mispinis (EMSA)  wprowadził uczestników konferencji w temat regulacji środowiskowych prezentując systemy monitorowania wdrożenia dyrektywy siarkowej w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Co było nie tak przy implementacji dyrektywy SECA? Po pierwsze kraje nie były gotowe na wprowadzenie i egzekwowanie nowej polityki. Każdy z krajów członkowskich wprowadził indywidualne podejście  do problemu. Nikt nie był po prostu skłonny zainwestować w nową technologię której użyteczność w przyszłości jest nieznana. Sam jednak proces wdrożenia dyrektywy w krajach objętych obszarem jej obowiązywania okazał się gładki. MGO (marine gas oil) był dostępny, a w miarę dostosowywania się  do nowej regulacji jego cena malała. Jakie więc wnioski powinny zostać wyciągnięte przy wprowadzeniu nowej normy? Przede wszystkim najważniejszy jest jednolity system wdrożenia, a także sprawna weryfikacja i raportowanie w ramach jednolitej polityki. Tym interesującym  punktem widzenia podzielił się Poul Woodwall z DFDS. Następnie Staffan Herlin z Finnlines przedstawił konkretny przykład prowadzeniu biznesu promowego oraz ro-ro w obliczu nowych regulacji.

Pierwszy dzień konferencji Transport  Week zakończył panel zatytułowany „porty przyszłości” moderowany przez Przemysława Myszkę oraz Przemysława Opłockiego z  Baltic Transport Journal. Ekspertami zaproszonymi do dyskusji byli: Julian Skelnik (Port Gdańsk), Gun Rudeberg (Ports of Stockholm) oraz Krzysztof Gromadowski (Port Gdynia).

W pogoni za szczytem czy może stabilizacją?

Branża przewozów kontenerowych znajduje się obecnie w głębokim kryzysie. Większa część konferencji poświęcona była zdiagnozowaniu tych problemów i szukaniu rozwiązań. Głos zabrał między innymi James Kyritsis, konsultant z agencji Drewry. Z badań instytucji wynika, że w zeszłym roku przewoźnicy oceaniczni odwołali 230 stałe rejsy pomiędzy Azją i Północną Europą, gdyż stały się one nieopłacalne.

- Sytuacji nie pomaga fakt, że w obecnym roku do służby wejdzie masa nowych mega kontenerowców, które były zamawiane w czasach wysokiej koniunktury. Oznacza to, że armatorzy będą musieli wycofać jeszcze więcej jednostek ze szlaków Wschód-Zachód – mówił Kyritsis.  - Większe jednostki to także duże wyzwanie dla portów, które muszą cały czas inwestować w rozwój infrastruktury.

Kryzys kontenerowy widać także bałtyckich portach. Prezentacje na ten temat przygotował Maciej Matczak z Actia Forum. Ogółem od 2010 roku tempo przeładunków cały czas spada, a w zeszłym roku zanotowano pierwszy od 6 lat spadek, o 12,5 proc. To bardzo zły wynik, biorąc pod uwagę wynik globalny, który wynosi ok 5 proc na plus. Wśród bałtyckich portów na plus wyszły tylko te z Finlandii i Danii, natomiast największy spadek zanotowały porty rosyjskie, aż o 30 proc.

- Z kolei wynik polskich portów to ok -12 proc., ale mimo to Gdańsk utrzymuje się na drugim miejscu w rankingu portów kontenerowych (Gdynia zajmuje 4. miejsce). Pierwszy jest wciąż Sankt Petersburg – referował Matczak.

- Środkowa Europa, czyli Polska, Czechy, Słowacja i Węgry mają wielki potencjał na stały wzrost gospodarczy, który będzie dalej napędzał przewozy kontenerowe – tłumaczyła Agnieszka Kubaszewska-Monik z Seago Line. - Najwięcej jednak wciąż będzie zależeć od rynku rosyjskiego, który jest największy w Europie. Obecna sytuacja polityczna, w tym sankcje nałożone na Rosję utrudniają jednak ten handel – mówiła.

Dodatkowy problem dla portów może stanowić wprowadzenie od 1 lipca tego roku Konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS). Zgodnie z nimi na nadawcy ładunku będzie spoczywać obowiązek weryfikacji wagi kontenerów przeznaczonych do transportu drogą morską przed załadowaniem ich na statek. O implementacji tego prawa mówił na Transport Week Andrew Huxley z firmy ubezpieczeniowej TT Club.

- Operatorzy statków i terminali zobowiązani są do uwzględnienia zweryfikowanej wagi kontenerów w sztauplanie i odmowy załadunku w przypadkach, gdy waga kontenera nie została zweryfikowana – tłumaczył Huxley.

Nie we wszystkich krajach kontenery będą mogły być ważone w terminalach portowych, w związku z czym w zdecydowanej większości przypadków proces weryfikacji wagi kontenerów eksportowych będzie musiał być dokonany w głębi kraju, co z kolei może prowadzić do zwiększenia kosztów przewozu. Taka sytuacja grozi Polsce.

Polskie porty jednak nie zostają w tyle, o czym można było się przekonać podczas wystąpienia Dominika Landy z terminalu DCT Gdańsk. Opowiadał on o trwającej rozbudowie terminalu o nabrzeże T2. Budowa rozpoczęła się na początku 2015 roku. Generalnym wykonawcą i projektantem jest belgijska spółka N.V. BESIX. Zakończenie prac budowlanych planowane jest na II połowę 2016 roku.

 - Dzięki drugiemu nabrzeżu, DCT podwoi swoje zdolności przeładunkowe do 3 mln kontenerów 20 stopowych rocznie, co pozwoli mu wejść do ścisłej czołówki największych terminali w Europie – przekonywał Landa.

Drugi dzień Transport Week obfitował także w wiele zagadnień dotyczących polskiej gospodarki morskiej. Rozmawiano między innymi o rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce, o stworzeniu giełdy informatycznej ładunków intermodalnych i kształceniu studentów na potrzeby rynku transportowego. Jutro zaś czas na konferencję zamykającą Transport Week – dotyczącą transportu intermodalnego.

Trzeci dzień pod znakiem Intermodal Conference 2016 zgromadził natomiast ekspertów z różnych środowisk. Stały gość konferencji – Isabelle Ryckbost (ESPO) oficjalnie otworzyła ostatni dzień konferencji. Intermodalny dzień przyniósł żywą dyskusję pomiędzy reprezentantami różnych krajów nadbałtyckich, m. in.: Agnieszka Szymczyk (EBRD), Ludmiła Filina-Dawidowicz (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie), Thomas Kargl (Far East Landbridge), Mindaugas Butnorius (Koleje Litewskie), Stephen Archer (AS Baltic Rail), Wojciech Żuk (BZ WBK) oraz Krzysztof Gomuła (CLIP GROUP). Natomiast uczestnicy ostatniego panelu podczas Transport Week 2016: Borut Čok z Portu Koper, Carmen Costache z Danube Ports raz Mindaugas Butnorius dyskutowali o rozwoju możliwości przewozu korytarzem wiodącym przez Morze Bałtyckie, Adriatyckie oraz Czarne.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.