Prace na lądzie są niemalże skończone, obecnie trwa sprawdzanie instalacji i systemów, nadszedł też czas na końcowe czynności wykończeniowe. Najtrudniesza część realizacji dotyczy części nawodnej – umacniania dna. Wylewany jest betonowy materac, montuje się pale, odbojnice i ścianki. Oprócz terminalu powstał także najnowocześniejszy i największy rękaw pasażerski w portach europejskich, służący do komunikacji pomiędzy statkiem a galerią pasażerską.
Nowe nabrzeże terminalu będzie miało długość 242,15 m, głębokość techniczna basenu portowego przy nabrzeżu wyniesie 12 m. Do budowy zużyto 600 stalowych i żelbetonowych pali, których łączna długość to 11 km. Podczas budowy wykonano ponad 1 000 t zbrojenia, a powierzchnię zalano 6,5 tys. m sześc. betonu. Profil zastosowany do budowy ścianki jest pierwszym takim rozwiązaniem zastosowanym w Europie. Wykonano ponad 7000 m2 wysokoelastycznej izolacji przeciwwodnej, czyli tyle ile powierzchnia boiska do piłki nożnej. Do montażu pomostu dziobowo-rufowego wykorzystano jeden z największych na świecie dźwigów pływających, który ma nośnosć do 900 ton.
Do wykonania dna terminalu została zastosowana nowatorska metoda, coraz częściej stosowana w Europie. Jednak po raz pierwszy prace prowadzone są na tak dużej głębokości. Postęp prac jest w dużej mierze uzależniony jest od warunków pogodowych, stąd lekkie opóźnienie w budowie.
Częścią inwestycji wchodzącą w zakres powstania stanowiska portowego jest również budowa galerii pasażerskiej, która będzie połączona z nowym terminalem rękawem pasażerskim, o szerokości 3,6 m i długości 2,5 m. Do wykonania przeszkleń na galerii oraz klatki potrzebowano 2000 m2 szyb. Przeszklenia te wykonane są ze specjalnych szyb hartowanych o grubości 12 mm barwionych na niebiesko. Stworzono estakadę samochodową z ruchomymi pomostami: bocznym i dziobowo-rufowym oraz sterownię obsługującą pracę pochylni. Plan inwestycyjny zakłada wykonanie umocnienia dna przy nabrzeżu, powiększenie infrastruktury drogowej, parkingów i placów manewrowych.
Projekt o nazwie "Rozbudowa południowej części portu w Świnoujściu" współfinansowany jest z Funduszu Spójności w ramach działań na rozwój transportu morskiego. Wartość całego zadania to kwota 152 725 342,70 zł, a wartość dofinansowania na realizację inwestycji to 70 880 000 zł.
Inwestycja ta jest wyjściem naprzeciw aktualnym trendom przewozów promowych na Bałtyku i oczekiwaniom armatorów, którzy wprowadzają do eksploatacji coraz większe jednostki. W ten sposób na terminalu promowym w Świnoujściu powstaje nowe stanowisko promowe nr 1, które umożliwi cumowanie i obsługę promów typu RO-PAX o maksymalnej długości 220m. Dzięki temu, nowopowstała infrastruktura portowa poprawi pozycję konkurencyjną świnoujskiego terminalu na rynku przewozów promowych.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego