• <
bulk_cargo_port_szczecin

Terminal PERN „Przyjaźń” z lekkim poślizgiem

18.03.2016 11:14 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Terminal PERN „Przyjaźń” z lekkim poślizgiem - GospodarkaMorska.pl

Pod koniec pierwszego kwartału 2016  roku Terminal Naftowy miał rozpocząć swoją działalność operacyjną.  Uruchomienie terminalu nastąpi jednak na początku drugiego - dowiedział się portal wnp.pl.

- Obecnie w Terminalu Naftowym w Gdańsku jest przeprowadzany rozruch technologiczny. Uruchomienie terminalu rozpocznie się po jego zakończeniu i wykonaniu czynności odbioru końcowego zamówienia - powiedział na łamach wnp.pl rzecznik PERN Roman Góralski.

21 grudnia 2015 r. terminal otrzymał pozwolenie na użytkowanie. Jak informowała spółka, realizacja tego strategicznego dla bezpieczeństwa energetycznego państwa obiektu zakończyła się w rekordowym tempie: 22 miesięcy od wydania pozwolenia na budowę i zgodnie z  harmonogramem.  

Terminal Naftowy w Gdańsku to kompletny hub morski wyposażony w sześć potężnych zbiorników o poj. 62,5 tys. m sześc. każdy, rurociągi zewnętrzne i wewnętrzne na ropę naftową, oczyszczalnia ścieków, pompownie ropy i p.poż (z czterema zbiornikami na wodę 2,5 tys. m sześc. każdy), oraz pełna infrastruktura z drogami, siecią kanalizacyjną i elektryczną  AKPiA. Jego budowa kosztowała 412 mln zł, czyli nieco poniżej planowanej wcześniej sumy 415 mln zł; oszczędności udało się osiągnąć dzięki optymalizacji przyjętych rozwiązań technicznych.  

- Znaczenie tej inwestycji zarówno dla zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju jak i rozwoju polskiej gospodarki i wreszcie dywersyfikacji działalności PERN „Przyjaźń” – trudno wprost przecenić. Terminal Naftowy zapewni separację wielu gatunków ropy z różnych regionów świata – na które co widzimy dziś bardzo wyraźnie rośnie zapotrzebowanie w rafineriach Orlenu i Lotosu. Terminal ułatwi ich transport, a możliwość kumulacji surowca pozwoli kupować taniej większe partie" - informowała spółka w oficjalnym komunikacie. - Bliskość rafinerii LOTOSU, Naftoportu oraz dostępność wszystkich rodzajów transportu - z wpięciem w międzynarodową sieć „Przyjaźni”  na czele - kapitalnie poprawi działania operacyjne. Terminal otworzy Polskę na nowe możliwości  tradingowe surowca. Oprócz stosowanych do tej pory szybkich transakcji zakup-transport-sprzedaż - będzie można przeładować surowiec do zbiorników TNG, a po pewnym okresie magazynowania, odsprzedać go dalej z zyskiem do polskiego lub  zagranicznego odbiorcy. Zainteresowanie tego rodzaju działalnością największych światowych potentatów branży - jest ogromne. Dużym ułatwieniem będzie już istniejący na terenie Terminala Wolny Obszar Celny.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.