• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Terminal GCT w Gdyni - rozbudowa, nowa suwnica i korekta przeładunków w I kwartale

22.04.2015 22:20 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Terminal GCT w Gdyni - rozbudowa, nowa suwnica i korekta przeładunków w I kwartale

Partnerzy portalu

Terminal GCT w Gdyni - rozbudowa, nowa suwnica i korekta przeładunków w I kwartale - GospodarkaMorska.pl

Terminal kontenerowy GCT w Gdyni zanotował spadek (o 7 proc.)  w przeładunkach kontenerów w I w kwartale 2015 roku. Ogółem obsłużono w tym czasie ok 83 tys. TEU (89 tys. TEU w zeszłym roku). Jednocześnie rozbudowa  i nowe inwestycje pozwalają włodarzom terminalu z optymizmem patrzeć w przyszłość.

- Początek roku 2015 był dla GCT wolumenowo rozczarowujący, gdyż obroty w styczniu i lutym były mniejsze w stosunku do roku poprzedniego. Było to spowodowane złymi warunkami pogodowymi (silnymi wiatrami) oraz zmniejszoną alokacją dla polskich ładunków, które rolowane były w portach azjatyckich. Przed chińskim nowym rokiem priorytet miały ładunki kierowane do portów Europy Zachodniej. To było po prostu dla armatorów bardziej opłacalne – wyjaśnia Agnieszka Kupper z Gdynia Container Terminal SA.

-  Była to jednak sytuacja przejściowa i ładunki zaczęły już docierać do Polski. Obroty w marcu znacznie się poprawiły – dodaje. I faktycznie, po kiepskim styczniu (25 tys. TEU) i lutym (27,7 tys. TEU), w marcu przeładowano już 30,2 tys. TEU. Sytuacja na rynku kontenerów wciąż nie jest jednak stabilna. Eksperci obawiają się m.in. momentu wejścia do obsługi mega kontenerowców, o nośności od 18 tys. TEU wzwyż.

- Z punktu widzenia portów i terminali nie jest dobrze, że armatorzy budują coraz większe kontenerowce. Musimy ciągle inwestować w powiększanie i pogłębianie nabrzeży oraz zakup nowych większych suwnic, co jak wiadomo jest inwestycją niezwykle kosztowną i czasochłonną – przyznaje Agnieszka Kupper.

GCT stale się modernizuje. Właśnie zakończył się II etap rozbudowy terminalu. Do Gdyni dotarła bowiem suwnica nabrzeżowa S04, która była ostatnim zadaniem inwestycyjnym w  programie "Budowa infrastruktury i zakup sprzętu II etapu budowy terminalu kontenerowego Gdynia Container Terminal SA w Gdyni”. Nowe urządzenie będzie w stanie podnieść ładunki o wadze do 60 ton, a zamontowany wysięgnik (długość 54 m) umożliwi przeładunek do 18 rzędów kontenerów naraz. Ogółem cały projekt wart był 188 mln zł, z czego 23,3 mln stanowiło dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Jednocześnie trwa realizacja projektu "III etap budowy terminalu kontenerowego GCT w Porcie Gdynia - budowa infrastruktury i zakup sprzętu", wartego 200 mln zł (w tym 60,8 mln zł dofinansowanie z UE). W ramach inwestycji rozbudowane będzie Nabrzeże Bułgarskie, place składowe i manewrowe oraz terminal kolejowy. Władze terminalu planują również zakup nowego sprzętu. Po zakończeniu tego projektu GCT będzie mógł obsługiwać kontenerowce do 8 tys. TEU. By obsługiwać większe jednostki (do 14 tys. TEU) przy Nabrzeżu Bułgarskim, GCT musi czekać na poszerzenie przez Port Gdynia obrotnicy wewnątrz portu. Ogółem po skończeniu wszystkich inwestycji zdolność przeładunkowa terminalu wzrośnie do ponad 630 tys. TEU rocznie.

----------------------

Gdynia Container Terminal S.A. rozpoczął działalność przeładunkową kontenerów 23 marca 2006 r. Jest usytuowany przy Nabrzeżu Bułgarskim w Basenie Kontenerowym Portu Gdynia. GCT obsługuje kontenerowe połączenia dowozowe, które łączą Polskę z portami bazowymi zachodniej Europy. Gdynia Container Terminal ma dogodne połączenie z krajową siecią drogową poprzez Estakadę Kwiatkowskiego i Obwodnicę Trójmiasta z częściowo oddaną do użytku autostradą A-1. GCT posiada własną bocznicę kolejową połączoną z krajową siecią kolejową.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.