pc/knudehansen.com
Ten projekt na nowo definiuje klasyczny układ trawlerów, który nie zmienił się od dziesięcioleci – poinformowali przedstawiciele Knud E. Hansen, duńskiego biura projektowego, którzy opracowali innowacyjny trawler. Będzie nowoczesny i dostosowany do potrzeb załogi. W porównaniu do klasycznych jednostek tego typu, zmienią się m.in. konstrukcja kadłuba oraz układ pomieszczeń.
Zgodnie z nowym projektem, gruszka dziobowa jest wysoka, co zapewnia dobry przepływ wody do obu śrub. Dodatkowo, trawler nie posiada tradycyjnych zbiorników balastowych z wodą morską. Zamiast nich projektanci stworzyli stępkę balastową, która oprócz ciężaru stałego może zawierać także 150 t balastu przepływającej wody morskiej.
Nowy trawler ma napęd spalinowo-elektryczny: 4 generatory dieslowe, 2 elektryczne silniki napędowe oraz 2 śruby napędowe o stałym skoku w dyszach. Maszynownia znajduje się na jednym pokładzie na całej powierzchni statku, co ma poprawić warunki pracy.
Ponad dwukrotnie większa niż na tradycyjnych jednostkach powierzchnia ładowni trawlera zapewnia praktyczną wysokość roboczą. Jest ona porównywalna z wysokością wewnątrz kontenera chłodniczego. Takie rozwiązanie zwiększa bezpieczeństwo podczas łowienia i rozładunku ryb. Projektanci zwiększyli także powierzchnie robocze części rufowej, co pozwoliło lepiej dobrać i rozplanować urządzenia manipulacyjne i połowowe. Przykładowo, tradycyjne ramy i wysięgniki zastąpiono pojedynczą hydrauliczną ramą „A”.
Kabiny załogi znajdują się na dziobie na pokładach 4 (20 kabin), 5 (6 kabin) i 6 (6 kabin). Wszystkie wyposażone są w toaletę. Powierzchnia kabin to 15 m2, kabiny oficerskie są nieco większe. Na pokładzie 5 umiejscowiono także kambuz i mesę, w której jednocześnie może przebywać cała załoga. Dobrą widoczność z tego miejsca zapewniają duże okna.
Dodatkowo na statku przewidziano sześć klatek schodowych, które umożliwiają poruszanie się po całym trawlerze: dwie na rufie, dwie na śródokręciu i dwie na dziobie.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych