• <
bulk_cargo_port_szczecin

Strefa „zero emission” w norweskich fiordach. Parlament przyjął rezolucję

pc/maritimecleantech.no

07.05.2018 00:19 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Strefa „zero emission” w norweskich fiordach. Parlament przyjął rezolucję

Partnerzy portalu

Strefa „zero emission” w norweskich fiordach. Parlament przyjął rezolucję - GospodarkaMorska.pl

Norweski parlament przyjął rezolucję, na mocy której najpóźniej do 2026 r. żegluga ma być bezemisyjna w rejonie fiordów wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Dzięki temu staną się one pierwszą na świecie strefą „zero emission”. Decyzja ta ma pozytywnie wpłynąć na: mieszkańców, transport, turystykę, klimat, środowisko oraz przemysł morski.

– Po raz pierwszy na świecie pojawił się wymóg bezemisyjnej żeglugi w fiordach i przylegających do nich portach. Norwegia, opierając się na rozsądnych decyzjach politycznych, od dawna jest światowym liderem w promowaniu bezemisyjnej żeglugi. Teraz kraj zrobił kolejny krok, który będzie miał odzwierciedlenie na całym świecie. Oznacza to pożądany rozwój w kierunku bezemisyjnych rozwiązań na wielu szlakach turystycznych, znaczny spadek emisji gazów cieplarnianych i ograniczenie zanieczyszczenia powietrza – mówi Marius Holm, szef fundacji ekologicznej ZERO.

Szansa dla przemysłu morskiego

Branża morska jest entuzjastycznie nastawiona do tego pomysłu. Hege Økland, prezes klastra morskiego NCE Maritime CleanTech, twierdzi, że decyzja norweskiego parlamentu będzie miała ogromne znaczenie dla branży.

Już w 2015 r. rząd Norwegii zadecydował, że wszystkie nowe promy muszą być wyposażone w technologię niskiej lub zerowej emisji. Doprowadziło to do elektrycznej rewolucji – w ciągu najbliższych kilku lat wśród norweskich fiordów pływać będzie ponad 60 elektrycznych promów.

– Norwegia stała się wiodącym na świecie dostawcą rozwiązań niskiej i zerowej emisji. Decyzja o strefie „zero emission” w fiordach wzmocni norweski biznes, który może zapewniać dobre rozwiązania także reszcie świata – mówi Økland.

Nowy operator gotowy na ekologiczne rozwiązania

Havila Holding AS, operator promowy, który od 2021 r. rozpoczyna obsługę połączenia Bergen-Kirkenes, uważa, że Norwegia w ciągu kilku lat może mieć bezemisyjne statki w rejonie norweskich fiordów. – Havila przyjęła decyzję norweskiego parlamentu z zadowoleniem, będziemy mogli spełnić nowe wymogi już w 2021 r. – mówi Per Sævik, prezes Havila.

Rezolucja uchwalona 3 maja w norweskim parlamencie brzmi następująco: „Parlament wzywa rząd do wdrożenia przepisów dotyczących ograniczenia emisji statków wycieczkowych i innych statków w turystycznych fiordach, a także innych odpowiednich środków, w celu zapewnienia stopniowego wprowadzania rozwiązań niskiej i zerowej emisji w przemyśle okrętowym do 2030 r., w tym wymogu bezemisyjnej żeglugi dla statków turystycznych i promów poruszających się w rejonie fiordów wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO tak szybko jak to możliwe i nie później niż w 2026 r.”.

Radość na fiordach

Norweskie fiordy są popularną atrakcją turystyczną, a jednym z najczęściej odwiedzanych jest Geirangerfjorden w Møre og Romsdal.

W ubiegłym roku Geirangerfjorden odwiedziło na statkach ponad 300 000 osób. Spowodowało to duże zanieczyszczenie powietrza, które stało się poważnym problemem zarówno dla turystów, jak i mieszkańców. Przeprowadzone pomiary wskazują, że zanieczyszczenie powietrza we wsi Geiranger położonej na brzegu tego fiordu okresami jest tak duże, że może stanowić zagrożenie dla zdrowia.

– Turyści przyjeżdżają podziwiać naturę, a nie fiordy pełne spalin. Norwegia ponosi międzynarodową odpowiedzialność za swoje obiekty wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Od dawna szukamy konkretnych rozwiązań i jesteśmy bardzo zadowoleni z utworzenia strefy „zero emission” – mówi Katrin Blomvik, dyrektorka Geiranger Fjord World Heritage Foundation.

Ekologiczna przyszłość

Decyzja norweskiego parlamentu oznacza w praktyce, że wszystkie statki turystyczne, które obecnie pływają wzdłuż wybrzeży Norwegii, muszą niezwłocznie ograniczyć emisję szkodliwych substancji. Wszystkie jednostki mają być wyposażone w napęd elektryczny z akumulatorami, a w przyszłości zasilane wodorem. Takie rozwiązania planuje już kilku armatorów. Dodatkowo także w portach będzie musiała zostać utworzona infrastruktura umożliwiająca szybkie ładowanie akumulatorów elektrycznych jednostek.

Bezemisyjne statki to już rzeczywistość. Przykładem jest ukończona niedawno elektryczna jednostka Future of the Fjords. Została zbudowana w stoczni Brødrene AA w Hyen, gdzie specjalnie przystosowano ją do poruszania się w rejonach norweskich fiordów wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Obsługuje połączenie pomiędzy Flåm a Gudvangen.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.