• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Stawki masowców wracają do niskich poziomów

PMK

16.01.2017 11:12 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Stawki masowców wracają do niskich poziomów - GospodarkaMorska.pl

Przez ostatni tydzień byliśmy świadkami pierwszego od dawna spore spadku wartości indeksu Baltic Dry Index. W najgorszym dniu jego wartość spadła poniżej 900 pkt, by ostatecznie zatrzymać się w poniedziałek na poziomoie 925 pkt, o 38 pkt mniej niż tydzień temu.

Jego wartość jest wciąż jednak ponad dwukrotnie wyższa, niż rok temu, kiedy BDI wynosił 400 pkt., co było rekordowo niskim poziomem w historii jego notowania (minimum zanotowano 2 lutego - 290 pkt.) od 1985 r.

Na początku grudnia indeks wzrósł do ponad 1000 pkt - poziomu gwarantującego zwrócenie kosztów żeglugi. Szczyt wzrostu stawek masowców mamy już jednak za sobą. Wartość indeksu ponownie spadła poniżej 1000 pkt. z powodu okresu urlopowego związanego z świętami Bożego Narodzenia i Nowego Roku.

Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).

Armatorzy masowców, których jednostki transportują głównie węgiel, rudy metali i zboża, najgorzej radzili sobie w ostatnich latach z kryzysem na rynku żeglugi. Wpływ na to miało załamanie w Chinach - największym światowym importerze tych towarów. Nie wszyscy wytrzymali presję. Upadło wielu armatorów, w tym koreański Hanjin.

Armatorzy patrzą w przyszłość jednak z nadzieją, wierząc, że najgorsza część kryzysu jest już za nimi.

- Nikt nie twierdzi, że nadejdzie nagle bajkowy boom na rynku, ale najgorsze jest już za nami. Obecnie sytuacja jest dosyć stabilna - powiedział Mats Berglund, szef Pacific Basin.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.