• <
bulk_cargo_port_szczecin

Statek szkoleniowo-badawczy „Horyzont II” w lipcu po raz 39. wypływa na Spitsbergen

pc/Akademia Morska w Gdyni

13.05.2017 16:13 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Statek szkoleniowo-badawczy „Horyzont II” w lipcu po raz 39. wypływa na Spitsbergen

Partnerzy portalu

Statek szkoleniowo-badawczy „Horyzont II” w lipcu po raz 39. wypływa na Spitsbergen - GospodarkaMorska.pl

W siedemnastym roku służby pod flagą Akademii Morskiej, statek szkoleniowo-badawczy „Horyzont II”, ponownie, jak w latach poprzednich, odbędzie dwie podróże na Polską Stację Polarną Hornsund na Spitsbergenie – będą to w historii statku podróże do Arktyki nr 39 i 40. Aktualnie na statku prowadzone są prace remontowo-konserwacyjne, a na początku czerwca bałtycką praktykę przejdą na nim uczniowie Zespołu Szkół Morskich z Gdańska. Pierwsze tegoroczne wyjście na Spitsbergen zaplanowano na początek lipca.

W tegorocznej lipcowej podróży (nr 39) z pokładu „Horyzonta II” zatopiony zostanie  na Morzu Grenlandzkim zestaw oceanicznych stacji sejsmicznych (Ocean Bottom Seismometer). To element prowadzonego przez Instytut Geofizyki PAN projektu modelowania i interpretacji danych pomiarowych w celu rozpoznania budowy skorupy i górnego płaszcza Ziemi.

W czterdziestą arktyczną podróż  natomiast „Horyzont II” wyjdzie z Gdyni 6 września, z zaopatrzeniem oraz zmieniającymi się grupami polarników. W rejsach arktycznych tradycyjnie uczestniczą także, w ramach praktyk morskich, studenci Wydziału Elektrycznego AMG.

Statek szkoleniowo-badawczy „Horyzont II” od momentu wejścia do służby w 2000 roku regularnie wykorzystywany jest przez Polską Akademię Nauk do utrzymywania komunikacji z Polską Stacją Polarną na Spitsbergenie (w tym roku obchodzi 60. rocznicę uruchomienia) oraz do realizacji międzynarodowych programów badawczych w archipelagu Svalbard. Są to często pionierskie wyprawy w słabo poznane rejony tego archipelagu, jak również udział w międzynarodowych naukowych warsztatach terenowych.

Statek stanowi integralny element polskiej obecności w Arktyce, a Akademia Morska jest członkiem Konsorcjum Polarnego. Na przełomie lat 2000/2001 jednostka popłynęła również na wody Antarktyki z zaopatrzeniem dla polskiej stacji polarnej im. Henryka Arctowskiego na Wyspie Króla Jerzego w archipelagu Szetlandów Południowych. Podczas tej najdłuższej, trwającej 3 miesiące wyprawy, pokonała dystans 18 698 mil morskich.

Statek badawczo-szkoleniowy „Horyzont II” zbudowany został według oryginalnej koncepcji opracowanej w AMG ze środków Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, Komitetu Badań Naukowych i środków własnych. Podniesienie bandery nastąpiło 28 kwietnia 2000 r. Jednostka ma 56,34 m długości, 11,36 m szerokości oraz 5,33 m zanurzenia. Rozwija prędkość 12 węzłów. Na pokładzie statku pracuje 16 członków załogi, znajduje się tam także miejsce dla 40 pasażerów – naukowców i praktykantów. „Horyzont II” został zbudowany w 1999 r. w Gdańskiej Stoczni Remontowa na bazie niedokończonego kadłuba „Polarex”.

W kolejnych latach ustalił się docelowy model jego eksploatacji – ok. 8 miesięcy w roku wykorzystywany jest w rejsach szkoleniowych. Realizuje praktyki manewrowe i radarowe dla studentów AMG i uczniów średnich szkół morskich w krótkich bałtyckich rejsach oraz dwie 4-tygodniowe podróże do Arktyki – efekt wieloletniej współpracy z Instytutem Geofizyki PAN.  W każdej, obok naukowców z polskich instytutów badawczych, płynie 20 studentów Wydziału Elektrycznego AMG w ramach praktyk morskich.

W latach 2000 -2016 „Horyzont II”  odbył 138 podróży  szkoleniowych, w tym 38 na Spitsbergen i 1 do Antarktyki. Przebył prawie 231 tys. Mm i przeszkolił prawie 4 000 studentów.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.