• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Standardy urządzeń do pracy w warunkach morskich

17.08.2015 13:49 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Standardy urządzeń do pracy w warunkach morskich - GospodarkaMorska.pl

Urządzenia mechaniczne już na etapie projektowania powinny zostać dopasowane do warunków pracy, w jakich przyjdzie im działać. Dotyczy to przede wszystkim sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego w przemyśle, kopalniach czy też warunkach morskich.

Dobór odpowiednich technologii oraz materiałów zapewnia nie tylko bezproblemowe ich działanie przez określony w specyfikacji czas, ale również wysoki poziom bezpieczeństwa dla obsługujących je osób. Dlatego warto wiedzieć, jakie elementy należy brać pod uwagę, jeśli mówimy o projektowaniu i wdrażaniu do produkcji urządzeń do zastosowań morskich.

Konwencja SOLAS - regulacje dotyczące bezpieczeństwa na morzu

Jednym z najważniejszych dokumentów mówiących o bezpieczeństwie pracy na morzu jest Konwencja SOLAS (International Convention for the Safety of Life at Sea), czyli międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu.

Uchwalona po raz pierwszy w 1974 roku przez Międzynarodową Konferencję ds. Bezpieczeństwa Życia na Morzu (powołaną przez Międzynarodową Organizację Morską) była wielokrotnie zmieniana, aby ostatecznie osiągnąć kształt obowiązujący w dzisiejszych czasach. Składa się na nią dwanaście rozdziałów (plus załączniki), mówiących m.in. o zasadach budowy urządzeń maszynowych i instalacji elektrycznych, ochronie przeciwpożarowej, środkach ratunkowych, komunikacji, bezpieczeństwie żeglugi i wielu innych elementach związanych z działaniami morskimi.

Treść konwencji zawiera rozwiązania i standardy niezbędne dla zapewnienia pełnego bezpieczeństwa żeglugi pasażerskiej oraz towarowej. Przepisy w niej zawarte wpływają na poprawę jakości transportu morskiego przyczyniając się do zmniejszania ryzyka w czasie awarii na pełnym morzu. Producenci urządzeń powinni zwrócić uwagę przede wszystkim na rozdział II, gdzie zawarto informacje na temat projektowania poszczególnych elementów maszynowych oraz elektrycznych, a także wymagane normy stabilności, wodoodporności, ochrony przed ogniem i jego wczesnej detekcji.

Stopień ochrony IP dla urządzeń pracujących w środowisku wodnym

Oznaczenie IP spotykane jest na wielu urządzeniach elektrycznych wykorzystywanych w różnego rodzaju pracach. Skrót ten, tłumaczony jako International Protection Rating, lub czasami Ingress Protection Ranking, oznacza stopień ochrony sprzętu przed dostępem do niebezpiecznych części wewnątrz jego obudowy, wnikaniem do środka ciał obcych i skutkami wnikania wody.

Oznaczenie składa się z liter IP oraz następujących po nich dwóch cyfr odnoszących się do konkretnego poziomu zastosowanych zabezpieczeń.

Pierwsza cyfra oznacza ochronę przed wnikaniem do środka ciał stałych (np. od większych fragmentów, po drobiny pyłu). Przybiera wartość od 0 (brak ochrony) po 6 (pełną pyłoszczelność). Druga z cyfr oznacza ochronę przed wodą, gdzie 0 również oznacza brak ochrony, a najwyższy poziom 8 pełną ochronę przed stałym zanurzeniem obudowy w cieczy.

Dla urządzeń morskich stosuje się normy IP56 lub IP66, gdzie obudowa jest w stanie chronić wewnętrzne elementy przed pyłem, a także strugą wody (100 l/min) laną na nią z dowolnej strony.

Silniki TENV do zastosowań morskich

Zastosowanie silników w środowisku morskim wymusza taką ich budowę, aby była odporna na działanie wody. Z tego powodu, oprócz stosowania obudów posiadających normy bezpieczeństwa IP wyszczególnione powyżej, stosuje się w tym przypadku również specjalne silniki TENV.

TENV, czyli Totally Enclosed, Not Ventilated to typ silnika zamkniętego, w którym nie następuje proces jego wentylacji. Dzięki zwartej obudowie pozwala na zastosowanie w środowiskach o dużym zapyleniu, czy też zanieczyszczeniu. Równie dobrze sprawuje się w zastosowaniach o wysokiej wilgotności, dlatego też wykorzystywany jest chętnie do zastosowań morskich, m.in. w przyciągarkach, wciągarkach trapowych wykorzystywanych na statkach. Jak i również w wciągarkach cumowniczych typu offshore.

Powłoki lakiernicze odporne na korozję

Jednym z ważniejszych elementów w pracy w wilgotnym środowisku jest odpowiednie zabezpieczenie urządzeń przed korozjami. Służą do tego specjalne powłoki lakiernicze morskie i antykorozyjne. Ich działanie oparte jest o normę ISO 12944 zapewniającą wysoką jakość działania i wysoki stopień ochrony przed zgubnym działaniem wody morskiej.

Aby zapewnić jak najwyższą skuteczność powłok, farby powinny posiadać specyfikację morską zgodną z kategorią C4 (obszary przybrzeżne o średnim zasoleniu), lub C5-M (obszary przybrzeżne i morskie o wysokim zasoleniu).

Ich nałożenie sprawia, że sprzęt wykorzystywany na morzu jest doskonale chroniony przed zaczątkami korozji. Wiadomo bowiem, że jej powstanie nie tylko wpływa na wydajność i stan techniczny samego urządzenia, ale również bezpieczeństwo osób je obsługujących.

Dlaczego warto zachowywać standardy projektowania urządzeń do zastosowań morskich?

Odpowiednie zastosowanie przepisów oraz norm przyjętych do projektów urządzeń dla zastosowań morskich sprawia, że sprzęt ten jest jeszcze lepiej dopasowany do codziennych wymagań stawianych przez tego typu warunki pracy.

Wodoodporność, zastosowanie silników przystosowanych do pracy w wilgotnym środowisku oraz specjalne powłoki lakiernicze chroniące przed korozją pozwalają jeszcze lepiej dopracować poszczególne elementy wyposażenia, zapewniając obsługującym je ludziom bezpieczeństwo użytkowania.

A samym urządzeniom dają długą pracę w zakresie, do którego zostały skonstruowane.


Autor:
Sebastian Przygoda
Manufacturing Director, Red Rooster Poland
10 lat doświadczenia w branży dźwigowej


Red Rooster Poland - firma z ponad 25-letnim doświadczeniem, zajmuje się wynajmem, sprzedażą oraz serwisem urządzeń dźwigowych. W ofercie firmy znajdują się wciągniki pneumatyczne, elektryczne i ręczne, wagi przemysłowe (w tym wagi tensometryczne i dynamometry), nawijarki lin, wciągarki linowe, wózki jezdne i zestawy dźwigowe. Oddziały Red Rooster ulokowane są w Szkocji, Polsce i Anglii, obsługując klientów z 36 krajów.

Więcej na http://www.redrooster.pl/

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.