• <
bulk_cargo_port_szczecin

Stabilny rok w portach Szczecin-Świnoujście

Paweł Kuś

20.01.2016 15:55 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Stabilny rok w portach Szczecin-Świnoujście - GospodarkaMorska.pl

Przeładunki w 2015 roku w zespole portów Szczecin-Świnoujście wyniosły ponad 23 mln ton, a więc zaledwie o jeden procent mniej wobec wyników z 2014 roku.

Wzrosty odnotowano w pięciu grupach towarowych. To był bardzo dobry rok dla przeładunków kontenerów. W tej grupie towarowej zanotowano 12 proc. wzrost wobec roku 2014 r (ogółem 78 439 TEU).

Blisko 9 proc. wzrost odnotowano w przewozach drobnicy. Osiągnięto kolejny rekord przeładowując 11,2 mln ton, czyli więcej o 917,4 tys. ton wobec poprzedniego 2014 roku. Na ten znakomity wynik złożyły się przede wszystkim większe o 9,6 proc. przewozy drobnicy promowej na Terminalu Promowym w Świnoujściu oraz 1,5 proc. większe przeładunki kontenerów.

Ropa, to kolejna grupa towarowa, z bardzo dobrym wynikiem 1,73 mln ton. Tutaj wzrost wyniósł 4,1 proc. wobec 2014 roku. Wzrost zanotowały także przeładunki ładunków z grupy inne masowe. W sumie zrealizowano tutaj 3,45 mln ton, czyli o 6,2 proc. więcej aniżeli w roku 2014 r.

Analogiczny 6,1 proc. wzrost osiągnięto w przeładunkach zbóż. W sumie przeładowano 1,7 mln. ton. Warto podkreślić, że w tej grupie towarowej jest to najlepszy wynik od 1981.

- To doskonały wynik, ale mamy w przyszłości nadzieję na jeszcze większy wzrost przeładunków zboża. Już zakończył się bowiem przetarg na dzierżawę największego w Polsce elewatora zbożowego Ewa, który da nam nawet o 375 tys. ton więcej więcej miejsca do magazynowania. W momencie jego wejścia do użytku staniemy się liderem w Polsce pod względem przeładunku zbóż – mówi Monika Woźniak-Lewandowska z z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

O jedną trzecią spadły za to przeładunki węgla. W sumie w 2015 roku przeładowano 3,12 mln ton tego paliwa. Na taki wynik złożyły się mniejszy eksport polskiego węgla oraz import węgla z zagranicy. Ponadto w portach obsłużono znacznie mniejszą ilość największych statków z węglem, jakie mogą wchodzić do portu Świnoujście.

- Eksport węgla spadł z powodu małego frachtu związanego z wysokimi kosztami transportu tego surowca oraz ekspansywnego wkroczenia taniego węgla rosyjskiego w miejscach dotychczasowego zbytu węgla polskiego. Wskutek embarga spadł kurs rubla w stosunku do dolara, więc nic dziwnego, że wszyscy masowo go kupują - mówi Monika Woźniak-Lewandowska.

Mniej o prawie 18 proc. przeładowano też drewna. W tej grupie towarowej osiągnięty wynik zamknął się cyfrą 14,3 tys. ton.  Jednak jest to marginalna grupa w całości przeładunków w obu portach. Niewielki, 1,5 proc. spadek nastąpił w przeładunkach rudy. Tutaj zrealizowano podobne wielkości do roku 2014, tj. 1,85 mln ton.

Co warte podkreślenia pierwsze półrocze 2015 r. porty Szczecin-Świnoujście zamknęły wynikiem dodatnim niemal we wszystkich grupach towarowych. Jednak nie udało się zahamować spadkowego trendu w przeładunkach węgla. I nawet wzrosty w innych grupach towarowych nie zrekompensowały tej starty w przeładunkach ogółem.

ZMPSiŚ SA szacuje, że rok 2016 r. powinien być lepszy pod kątem wolumenu przeładowywanych towarów. Zwłaszcza, że w bieżącym roku uruchomi działalność terminal LNG w Świnoujściu. Z kolei w szczecińskim porcie zacznie działać firma Copenhagen Merchants (Szczecin Bulk Terminal), co powinno znaleźć swoje przełożenie w większej wielkości przeładunków zbóż. Ponadto do czterech zwiększyła się siatka połączeń portów w Szczecinie i Świnoujściu i obejmuje obecnie cztery regularne serwisy kontenerowe w relacjach z i do portów europejskich.  Co powinno także przynieść kolejny wzrostowy rok jeśli chodzi o kontenery. 

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.