mk
Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakwalifikowało wniosek o dofinansowanie budowy tunelu pod Świną kwotą w wysokości 85 procent szacowanych kosztów. Umowa o przekazaniu środków zostanie podpisana na koniec marca - poinformowało iswinoujscie.pl.
Decyzję o przyznaniu środków unijnych na tunel zatwierdzili minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz minister rozwoju i finansów, wicepremier Mateusz Morawiecki.
- 775 mln złotych dofinansowania otrzyma Miasto z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – skomentował w iswinoujscie.pl rzecznik prezydenta, Robert Karelus. - Koszt całej inwestycji eksperci szacują aktualnie na około 913 mln złotych. Kwotę brakującą miasto dołoży z własnego budżetu. Realny koszt inwestycji poznamy dopiero po zakończeniu przetargu. - Wtedy znany będzie również w pełni montaż finansowy oraz wysokość i forma zaangażowania środków miasta w realizację procesu inwestycyjnego. Już niedługo planowane jest podpisanie umowy z CUPT na przekazanie miastu zagwarantowanych środków.
Tunel rozpocznie bieg przy terminalu promowym i dworcu kolejowym na wyspie Wolin a kończyć się będzie za bazą paliw płynnych na wyspie Uznam. Planowana jest budowa tunelu jednonawowego w technologii tarczy drążonej TBM. Pozostałymi elementami układu drogowego będą: drogi dojazdowe do tunelu, węzeł drogowy na wyspie Wolin i powiązane z nim rondo oraz dodatkowe rondo na wyspie Uznam. Ulice istniejące przyległe do inwestycji zostaną przebudowane w niezbędnym zakresie.
Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową, zostanie wykonany w technologii "tarczy drążonej". Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 m; zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody