• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Sprzedaż Portu Gdańskiego Eksploatacja wstrzymana

23.02.2015 08:20 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Sprzedaż Portu Gdańskiego Eksploatacja wstrzymana - GospodarkaMorska.pl

Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie składników aktywów trwałych stanowiących 100% akcji Spółki Port Gdański Eksploatacja S.A. nie została podjęta. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku, zebrało się wczoraj w Warszawie. Przedstawiciele Skarbu Państwa, który posiada większość akcji PGE, wstrzymali się od głosu.

Przedstawicielom Mariner Capital Limited, maltańskiej firmy, która była zainteresowana zakupem PGE, trudno ukryć zaskoczenie, wstrzymują się jednak na razie od oficjalnych komentarzy.

Przypomnijmy, że negocjacje między Zarządem Morskiego Portu Gdańsk i Mariner Capital Limited dotyczące przejęcia spółki Port Gdański Eksploatacja w zasadzie zakończyły się już 17. listopada 2014 roku.

Marian Hili, Prezes Mariner Capital Limited podkreślał wcześniej, że mając dobre doświadczenia biznesowe w regionie Morza Bałtyckiego (zakup Baltic Container Terminal w Rydze), firma już od kilku lat szukała kolejnych możliwości inwestycyjnych w tym rejonie. W Gdańsku Marian Hili bywał regularnie od 2010 roku i obserwował zachodzące tu procesy. Udział w przetargu i przejęcie PGE miały być według prezesa przypieczętowaniem kilku lat obserwacji i analiz.

Procedura wyłączności

Przebieg wydarzeń poprzedzających wczorajszą uchwałę wyglądał następująco: 20. października Zarząd spółki ZMPG S.A., na podstawie ofert wiążących poinformował o pojęciu uchwały o dopuszczeniu do negocjacji w sprawie nabycia akcji spółki Port Gdański Eksploatacja S.A. dwóch podmiotów: Mariner Capital Limited z siedzibą St. Julian\'s, Malta oraz konsorcjum firm Węglokoks S.A. z siedzibą w Katowicach i PKP Cargo S.A. z siedzibą w Warszawie. Zgodnie z postanowieniami regulaminu przetargu i po ocenie ofert Zarząd przyznał na ściśle oznaczony czas wyłączność w procesie negocjacji Mariner Capital Limited. Można domniemywać, że przyznanie jednemu z podmiotów wyłączności związane było z dysproporcją w oferowanej cenie sięgające kilku lub nawet kilkunastu milionów złotych. Ostateczny termin zakończenia wyłącznych negocjacji z Marinerem wskazany był na dzień 17. listopada, kiedy to strony (zgodnie i terminowo) ogłosiły, że negocjacje zakończyły się sukcesem. Nieoficjalnie wiadomo nam, że dużą rolę odegrało w tych dniach zobowiązanie Mariner Capital Limited do przyszłych, określonych kwotowo inwestycji w prywatyzowaną spółkę.

Jak wynika z oficjalnego komunikatu ZMPG po 17. listopada 2014 roku strony przystąpiły do realizacji kolejnych procedur przewidzianych w procesie sprzedaży. Pomimo presji czasu Mariner Capital Limited wypełniał kolejne ciążące na nim zobowiązania. Najtrudniejszym wyzwaniem były z pewnością negocjacje ze związkami zawodowymi w sprawie pakietu socjalnego. Porozumienie w tej kwestii zawarte zostało w grudniu,  w przewidzianym procedurą terminie. Wynegocjowany pakiet dał pracownikom nie tylko gwarancje zatrudnienia, ale też gwarancję podwyżek w czasie jego obowiązywania. Inwestor zgodził się również na to, aby obowiązywał dalej wynegocjowany wcześniej układ zbiorowy.

Można się było wówczas spodziewać szybkich kroków ze strony Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia ZMPG zmierzających do sfinalizowania transakcji i umożliwiających szybkie przejęcie PGE przez Mariner Capital Limited. Nastąpiło jednak niespodziewane zahamowanie tego procesu.

Skarb Państwa wstrzymał wydanie opinii o sprzedaży PGE, zaś Rada Nadzorcza ZMPG na posiedzeniu, jakie odbyło się 19. grudnia, nie podpisała uchwały o rekomendacji przekazania udziałów nabywcy, co było niezbędne do zakończenia procesu prywatyzacji, a tym samym do przejęcia faktycznej kontroli nad prywatyzowaną spółką przez Mariner Capital Limited. Kolejne posiedzenie wyznaczono na 17 lutego. W związku z tym Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy ZMPG S.A., które zebrało się 23 stycznia, ograniczyło się jedynie do ogłoszenia przerwy i wyznaczenia nowego terminu Zgromadzenia.

Również jednak 17 lutego Rada Nadzorcza nie zaopiniowała pozytywnie uchwały rekomendującej zbycie składników aktywów trwałych stanowiących 100% akcji spółki Port Gdański Eksploatacja S.A.. Nieoficjalnie wiadomo, że głosy wewnątrz Rady Nadzorczej były podzielone, a wydanie decyzji zablokowali przedstawiciele Skarbu Państwa. Wczorajszy brak uchwały jest tego naturalną konsekwencją.

Wątpliwości i nowe szanse

Na brak decyzji Rady Nadzorczej i akcjonariuszy ZMPG S.A. wpływ mogła mieć spóźniona refleksja nad warunkami zaproszenia do negocjacji (nie uwzględniały one dotychczasowego doświadczenia uczestniczących w nich podmiotów), uznanie za błąd przyznania wyłączności w negocjacjach Mariner Capital Limited z pominięciem Konsorcjum Węglokoksu i PKP Cargo oraz publikacje prasowe zawierające zdaniem ZMPG informacje nieprawdziwe i jednostronne spojrzenie na sprawę. Część z nich prezentowała też niesprawdzone informacje o maltańskiej firmie.

W oficjalnym komunikacie ZMPG zaznaczył, że aby wykazać błędy i bezzasadność opublikowanych w prasie twierdzeń konieczne byłoby upublicznienie zawartości ofert przedstawionych w procesie sprzedaży akcji Port Gdański Eksploatacja S.A. przez firmy Mariner Capital Ltd. i Konsorcjum: Węglokoks S.A. i PKP Cargo S.A., co stanowiłoby złamanie tajemnic handlowych zarówno ZMPG S.A. jak i oferentów. Zawartość złożonych ofert objęta jest klauzulą poufności i stanowi tajemnicę handlową. Ich ujawnienie byłoby niezgodne z etyką biznesu.

Konkretne przyczyny zatrzymania procesu prywatyzacji PGE S.A. mogą nie zostać oficjalnie podane do publicznej wiadomości.

Co więcej, w tak dynamicznej sytuacji trudno dziś jednoznacznie stwierdzić jak dalej potoczy się prywatyzacja spółki. Nie można wykluczyć, że Zarząd ZMPG S.A. po prostu przedłuży termin podpisania umowy z maltańską spółką i proces ten trwać będzie jeszcze przez kilka miesięcy, póki nie zostaną rozwiane wątpliwości przedstawicieli Skarbu Państwa. Inny scenariusz przewiduje natomiast powrót do negocjacji Konsorcjum: Węglokoks S.A. i PKP Cargo S.A. Z obu spółek otrzymaliśmy jednoznaczne pozytywne sygnały potwierdzające, że PKP CARGO w konsorcjum z Węglokoksem są nadal zainteresowane przejęciem Portu Gdańskiego Eksploatacja i są też gotowe rozmawiać o jego rozwoju. Nie jest wreszcie wykluczone, że procedura utknie na dobre, a kolejna (piąta) próba prywatyzacji PGE nastąpi dopiero za kilka lat.

Marek Nowak

Port Gdański Eksploatacja jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego i wyłącznym przeładowcą na Gdańskim Terminalu Kontenerowym i Wolnym Obszarze Celnym. Spółka rocznie przeładowuje 3,5-4 mln ton (kontenery, węgiel, koks, zboża, wyroby stalowe. Działalność spółki realizowana jest na obszarze o powierzchni ponad 90 hektarów.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.