Na przełomie czterech miesięcy w portach Szczecin-Świnoujście przeładowano łącznie więcej towarów niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Port Gdynia też na plusie, natomiast Port Gdańsk odnotował lekki spadek. Przeładunek węgla utrzymuje tendencję spadkową, zboża wzrostową - wynika z najnowszych danych opublikowanych przez porty za okres styczeń-kwiecień.
W portach Szczecin-Świnoujście przeładowano 1,074 mln ton węgla, aż o 34,5 proc. mniej niż w tym samym okresie 2014 roku. W Porcie Gdańsk w okresie styczeń – kwiecień przeładowano 1,04 mln ton tego surowca, o 21,4 proc. mniej r/r. W Porcie Gdynia natomiast tylko 603 tys. ton - spadek o ponad 80 tys.ton w porównaniu z rokiem ubiegłym.
O przyczynach spadków przeładunków węgla informowaliśmy niedawno przy okazji analizy przeładunków za I kwartał tego roku. - Jako główne przyczyny spadku eksportu węgla diagnozujemy mały fracht związany z wysokimi kosztami transportu węgla oraz ekspansywne wkraczanie taniego węgla rosyjskiego w miejscach dotychczasowego zbytu węgla polskiego - tłumaczyła naszemu portalowi Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
W podobnym tonie wypowiadała się wtedy Sonia Toporek z Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. - Prawdą jest, że w ostatnim okresie odnotowujemy znaczny spadek w przeładunkach węgla przeznaczonego na eksport. Przyczyną jest głównie wyższa cena polskiego węgla w stosunku do cen rynkowych, jak również łagodne zimy w ostatnich latach. Mniejszy eksport jest jednak równoważony przez rosnący import, głównie węgla koksującego sprowadzanego do Polski dużymi jednostkami m.in. z Australii i Kanady i wykorzystywanego głównie do produkcji stali.
Porty utrzymują również trend wzrostowy, jeśli chodzi o przeładunek zboża. W Gdyni wzrósł on prawie dwukrotnie i poszedł w górę aż o 739,7 tys. ton (z 854 tys. w zeszłym roku do prawie 1,6 mln ton w tym roku). W Szczecinie-Świnoujściu wzrost też jest znaczny, z 471,6 tys. ton w roku ubiegłym do 762,8 tys. ton w r.b. (wzrost o 291,2 tys.). W gdańskim porcie sytuacja ze zbożem też jest dobra, przeładunek wzrósł o 56 720 tys. tony (542 269 w 2014 r., w 2015 r. już 598 989).
Jak oceniają eksperci, w przyszłości możemy się spodziewać jeszcze większych przeładunków zboża ze względu chociażby na dalszy wzrost eksportu polskich produktów rolnych oraz ze względu na rozbudwę infrastrukrtury umożliwiającej przeładunek tych towarów.
Poniżej znajdują się szczegółowe dane dotyczące liczby przeładunków w portach.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie