• <
bulk_cargo_port_szczecin

Sołdek skończył 70 lat! (foto)

ew/gdansk.pl/NMM

19.10.2018 12:32 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Sołdek skończył 70 lat! (foto) - GospodarkaMorska.pl

Dziś o godzinie 13, przy nabrzeżu Ołowianki, odbyła się uroczystość odnowienia aktu poświęcenia "Sołdka". Znany rudowęglowiec skończył 70 lat! Ten pierwszy zbudowany po II wojnie światowej w Stoczni Gdańskiej statek pełnomorski, jest jednym z najczęściej odwiedzanych oddziałów Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. 

6 listopada 1948 roku w Stoczni Gdańskiej zwodowano pierwszy polski statek zbudowany po II wojnie światowej – "Sołdek". "Płyń po morzach i oceanach..." słowa te wypowiadała Helena Sołdek, matka chrzestna tej jednostki. Na trybunie ustawionej przy dziobie rudowęglowca żonie towarzyszył Stanisław Sołdek, traser i przodownik pracy, którego nazwisko widniało na burcie statku.

22 października 1949 roku "Sołdek" ruszył w rejs do Szczecina, gdzie 25 października 1949 roku miało miejsce uroczyste podniesienie bandery. Następnego dnia – 26 października 1949 roku, statek wypłynął w swój pierwszy rejs z węglem do belgijskiego portu.

Rudowęglowiec przez ponad 31 lat odbył 1479 podróży morskich do Danii, Niemiec, Belgii i Szwecji. Przewiózł w sumie ponad 3,5 miliona ton węgla i rudy żelaza zawijając do 60 portów. Niezwykle pracowity etap eksploatacji zamknął 30 grudnia 1980 roku: ostatni rejs z ładunkiem 2200 ton węgla ze Szczecina odbył do duńskiego portu Odensee. Drugie życie, jako statek - muzeum, "Sołdek" rozpoczął przy nabrzeżu gdańskiej Ołowianki 17 lipca 1985 r. Dziś rudowęglowiec jest gdańskim oddziałem Narodowego Muzeum Morskiego, turystycznym magnesem i stałym elementem krajobrazu wyspy Ołowianki.

Losy statków zwykle bywają podobne – na ogół po zakończeniu eksploatacji, jednostki podlegają złomowaniu, niektóre z nich znajdują spoczynek na dnie mórz i oceanów. Niewielka jest liczba tych, które po zakończeniu służby zostają zachowane i rozpoczynają "drugie życie" jako statki-muzea. Statek-muzeum "Sołdek" swoją szansę wykorzystał doskonale – wrósł w miejski pejzaż, jest nie tylko pomnikiem historii, ale też symbolem, do którego nie tylko gdańszczanie mają sentyment. "Sołdek" grał w filmach, był teatralną sceną, jest miejscem wystaw, zajęć edukacyjnych, a stale rosnąca frekwencja tylko potwierdza w jak świetnej nasz jubilat jest formie.


"Sołdka" rocznie odwiedza nawet 500 tys. osób. Ten statek to skarbnica ciekawych informacji, warto je poznać.

- Był to pierwszy statek zbudowany rękoma polskich okrętowców - mówi Jerzy Litwin, dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. -  Powstał w wyniku studiów, które prowadzono już w okresie II Rzeczypospolitej. Wojna przerwała prace nad rozbudową polskiej floty i do tych pomysłów powrócono zaraz po jej zakończeniu. W 1948 roku rozpoczęto budowę tego statku i serii rudowęglowców.  Miały być to pierwsze, całkowicie zbudowane w Polsce, statki pełnomorskie. 3 kwietnia 1948 roku w Stoczni Gdańskiej uroczyście położono tzw. “stępkę”. To pierwsze blachy, które stanowiły dno tego statku. Statek został zwodowany 6 listopada 1948 roku. W 1949 roku wyruszył ze Szczecina w pierwszy rejs i był eksploatowany na Bałtyku, ale również na Morzu Północnym. Odwiedził wiele portów, wywożąc polski węgiel a przywożąc rudę żelaza. Jego historia kończy się rejsami do Danii w 1980 roku. Sołdek miał być w Szczecinie, ale Szczecińskie Muzeum Narodowe nie było skłonne przyjąć tego statku. W końcu nasze muzeum, a dokładnie ówczesny dyrektor Przemysław Smolarek, zdecydował się wystąpić do Ministerstwa Kultury o zgodę na przyjęcie przez nas tego statku. Tym sposobem "Sołdek" został uratowany. Gdyby nasze muzeum tego statku nie przyjęło, zostałby skierowany do stoczni złomującej statki i tak cenna pamiątka polskiego przemysłu okrętowego zostałaby unicestwiona.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.