• <
bulk_cargo_port_szczecin

Towary do Polski powinny trafiać przez polskie porty (foto, wideo)

Patrycja Cybulska

11.04.2018 13:18 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Towary do Polski powinny trafiać przez polskie porty (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Towary do Polski powinny trafiać przez polskie porty (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Z punktu widzenia rozwoju kraju ważne jest, aby wszystkie towary do Polski spoza europejskiego obszaru celnego trafiały za pośrednictwem polskich portów – powiedział Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju podczas rozpoczętego w środę w Gdańsku VI Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2018. Ma to zwiększyć wpływy do budżetu państwa z tytułu przeładowywanych ładunków. Obecnie duża część z nich trafia na polski rynek za pośrednictwem portów Europy Zachodniej, głównie portu w Hamburgu.

– Zgodnie z zasadami naliczania ceł w UE, 20% cła zostaje w tym kraju, do którego kontener trafia po raz pierwszy – powiedział podczas forum FRACHT 2018 Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju.

Podczas forum przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz Polskich Kolei Państwowych podpisali list intencyjny w sprawie współpracy w zakresie rozwoju terminali intermodalnych realizujących funkcję zaplecza dla Portu Gdynia.

– Do tej pory port się kojarzył z węzłem transportowym, węzłem logistycznym, czyli tak właściwie dojazd drogowy, kolejowy do portu, powiązany z połączeniami morskimi. Dzisiaj mówimy już chyba po podpisaniu tego listu o tym, że będziemy tworzyć całe łańcuchy logistyczne, czyli łączyć linie kolejowe bezpośrednio z portem, zbierając czy rozwożąc ładunki towarowe po całym kraju – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Podkreślił, że Port Gdynia jest pionierem, jednak współpraca z PKP będzie dotyczyła wszystkich portów. Kolejny list intencyjny ma zostać podpisany z zespołem portów Szczecin-Świnoujście.

Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A., powiedział, że Grupa PKP wytypowała 120 nieruchomości pod potencjalne terminale i centra logistyczne. Za około 1,5 mld zł na jej lokalizacjach może powstać około 19 dodatkowych terminali.

– To, co dzisiaj podpisaliśmy, to jest wzór modelu zachodniego: Portu Hamburg, Portu Antwerpia, czy Rotterdam, mianowicie powiązanie Portu Gdynia z zapleczem, czyli śródlądowych terminali z portem morskim jako naturalnym hubem logistyczym – mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.

Powiedział, że prowadzone są rozmowy związane z połączeniem Portu Gdynia z państwami Trójmorza, czyli z Europą Środkowo-Wschodnią, łącznie z Rumunią i Ukrainą. Poinformował także, że w przyszłym miesiącu PKP i Port Gdynia mają podpisać porozumienie o platformie logistycznej grupującej najważniejsze centra, np. śląskie i wielkopolskie, i porty morskie.

Kolej a rozwój transportu intermodalnego

Dariusz Kostrzębski, prezes spółki Kurier Kolejowy, podkreślił, że sieć kolejowa w Polsce od 30 lat nie jest gotowa na rozwój transportu intermodalnego.

– Ona przechodzi w tej chwili zmiany. Te zmiany opóźniają niestety rozwój tego transportu intermodalnego, bo zamknięcia kolejnych odcinków, które są przewidziane do modernizacji, powodują to, że pociągi jeżdżą naokoło i prędkość handlowa 25-30 km/h, to nie jest prędkość, która daje rozwiązanie problemu. Oczywiście dopiero wtedy, kiedy ta sieć ulegnie zdecydowanej poprawie, zakończą się modernizacje, wtedy jest radykalna szansa na to, żeby wzrosły te przewozy, ale w tym czasie należy także przygotować się od innej strony: i kwestia „ostatniej mili”, czyli portów, kwestia np. bocznic kolejowych w portach, kwestia suwnic – mówi Dariusz Kostrzębski, prezes spółki Kurier Kolejowy.

Jego zdaniem, kolej przy modernizacji musi przewidzieć możliwość formułowania pociągów o długości 780 m oraz przebudowę punktów infrastrukturalnych na granicach. – Jeżeli chcą porty sięgać po kontenery zza granicy południowej, to niestety ta infrastruktura musi być w dużo lepszym stanie, musi spełniać wymogi nowoczesnego transportu – powiedział Kostrzębski.

Radosław Pacewicz, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego, podkreślił, że ubiegły rok był rekordowy dla transportu intermodalnego w Polsce.

– Ubiegły rok to jest ponad milion przewiezionych kontenerów, to jest 1 600 000 TEU. Tak naprawdę dzięki ogromnemu wzrostowi w portach Trójmiasta, polska kolej może wozić coraz więcej. Co drugi pociąg intermodalny rozpoczyna swój bieg w Trójmieście. Przykre niestety jest to, że tyko 1% towarów na drogach jest skonteneryzowane – mówi Radosław Pacewicz, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, w swoim wystąpieniu podkreślił, że Port Gdańsk ma być „złotym” portem.

– Chcemy być liderem nie tylko w Polsce ale i na Bałtyku, to jest ten cel, który sobie postawiliśmy jako Zarząd. Będziemy modernizować Port Wewnętrzny jeżeli chodzi o sam tor wodny, jak również nabrzeża. Będziemy pogłębiać ten tor i przebudowywać blisko 5 km nabrzeży. Oprócz tego w Porcie Zewnętrznym cały układ drogowo-kolejowy. Do poszczególnych terminali będą doprowadzane linie kolejowe od stacji Port Północny – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Poinformował także, że został już wybrany wykonawca odpowiedzialny za opracowanie koncepcji Portu Centralnego. W tej chwili trwa 10-dniowy okres, w celu uprawomocnienia decyzji. „Mam nadzieję, że w bardzo krótkim czasie otrzymamy materiały, które nam pozwolą kontynuować, zrobić ten kolejny krok na drodze ku powstaniu tej głębokowodnej infrastruktury – powiedział Greinke.

Forum Transportu Intermodalnego FRACHT to największe w Polsce spotkanie przedstawicieli firm spedycyjnych, operatorskich, przewozowych i portów. Jego organizatorem jest spółka Kurier Kolejowy. Wydarzenie potrwa do czwartku.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.