• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Siemoniak: mówienie, że rozpoczyna się budowa przekopu przez mierzeję to lipa

ew

18.10.2018 08:18 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Siemoniak: mówienie, że rozpoczyna się budowa przekopu przez mierzeję to lipa

Partnerzy portalu

Siemoniak: mówienie, że rozpoczyna się budowa przekopu przez mierzeję to lipa - GospodarkaMorska.pl

Na kilka dni przed wyborami próbuje się wmówić mieszkańcom Elbląga, że coś zaczyna się dziać w sprawie planowanego przekopu Mierzei Wiślanej; to propagandowa lipa i niepoważne traktowanie ludzi – powiedział w środę wiceprzewodniczący PO Tomasz Siemoniak.

Wiceszef Platformy przyjechał w środę na konferencję prasową w elbląskim porcie, żeby odnieść się do uroczystości z udziałem polityków PiS zorganizowanej dzień wcześniej w miejscu planowanego przekopu Mierzei Wiślanej.

We wtorek prezes PiS, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz poseł PiS i kandydat na prezydenta Elbląga, Jerzy Wilk wkopali na plaży od strony Zatoki Gdańskiej ostatni słupek geodezyjny wyznaczający granice przekopu.

Siemoniak powiedział, że w tej sprawie ma poczucie, że "Elbląg i jego mieszkańcy doznają krzywdy", która - jak mówił - jest "związana z oszukiwaniem obywateli".

"To, czego byliśmy świadkami wczoraj, ta nazwa już śmiesznie brzmi, +wyznaczanie kołkami granicy+, przejdzie do historii, historii wyborczych manipulacji, wyborczych oszustw, bo oto faktyczny przywódca Polski, prezes PiS udaje się na plażę, gdzie udaje, że inicjuje ważną inwestycję" - stwierdził wiceszef PO.

Jego zdaniem, jest to żerowanie na nadziejach mieszkańców Elbląga na pracę i rozwój portu, bo - jak ocenił - kompletnie nic za tym nie stoi. Jak dodał, mówienie, że w tym momencie rozpoczyna się budowa przekopu to "tylko i wyłącznie propagandowa lipa, niepoważne traktowanie ludzi".

"Nie ma niezbędnych pozwoleń, nie ma decyzji środowiskowej, nie ma przetargu, niejasne jest finansowanie, a na kilka dni przed wyborami znowu próbuje się mieszkańcom Elbląga i regionu wmówić, że coś się zaczyna dziać" - mówił.

W środowej konferencji prasowej w Elblągu uczestniczyli też warmińsko-mazurscy parlamentarzyści PO. Przypominali oni, że w przeszłości miały już miejsce inne uroczystości symbolicznego wbicia łopaty pod budowę kanału. Od 2006 r. w Kątach Rybackich stoi - ufundowany przez ówczesną senator PO Elżbietę Gelert - pomnik przedstawiający łopatę wbitą w ziemię, co miało symbolizować konieczność wykonania tego przekopu.

Jak przekonywał elbląski senator tej partii Jerzy Wcisła, nie jest prawdą, że przez osiem lat rządów koalicji PO-PSL nic nie zrobiono w sprawie budowy przekopu. Zwrócił uwagę, że na stronie Urzędu Morskiego w Gdyni można znaleźć ok. 30 opracowań i dokumentów związanych z planami budowy kanału, a 25 z nich powstało w czasach rządów PO-PSL.

Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektów rządu PiS. Według rządu to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 r. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa.

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Obecnie inwestor, czyli Urząd Morski czeka na wydanie decyzji środowiskowej ws. inwestycji. Po jej uzyskaniu Urząd Morski będzie składać wniosek o wydanie pozwolenia wodno-prawnego i następnie wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację nowej drogi wodnej. Wówczas może się rozpocząć faktyczna budowa.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.