• <
bulk_cargo_port_szczecin

Sankce na Iran oznaczają więcej tankowców bez pracy

PMK

29.10.2018 14:29 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Sankce na Iran oznaczają więcej tankowców bez pracy

Partnerzy portalu

Sankce na Iran oznaczają więcej tankowców bez pracy - GospodarkaMorska.pl

Wprowadzenie przez Stany Zjednoczone sankcji na Iran spowodowało, że około 20 tankowców VLCC pozostało bez pracy z powodu spadku eksportu ropy z tego kraju – donosi agencja Drewry.

Ograniczenie produkcji ropy w Iranie ma bardzo duży wpływ na rynek tankowców, który i tak cierpi z powodu braku podaży spowodowanej ograniczeniami produkcji OPEC i spadkiem produkcji w Wenezueli.

Złomowanie rekordowej liczby starych tankowców VLCC w czasie pierwszego połowy tego roku wciąż nie dało spodziewanej ulgi armatorom. Kryzys w tej branży trwa w najlepsze.

Ogółem w tym czasie 45 jednostek zostało zezłomowanych – pokazują dane VesselsValue. W zeszłym roku ta liczba wynosiła zaledwie 13 statków.

Marzec był jednym z najbardziej pracowitych miesięcy pod względem rozbiórki VLCC, z tuzinem statków wysłanych na złom - podaje VesselsValue. Duża liczba dostaw nowych jednostek utrudnia przywrócenie równowagi popytu i podaży. Dotychczas w tym roku armatorzy odebrali bowiem aż 15 nowych tankowców VLCC.

Okres większego złomowania ma utrzymać się przez kolejne 5 lat – zapowiadają eksperci z agencji McQuilling Services. W tym roku z światowej floty ma zniknąć 10 samych VLCC (nie licząc innych tankowców), w 2019 ta liczba wzrośnie do 23, a dalej nawet do 34 jednostek rocznie.

- W ostatnich latach doszło do dużego powiększenia się floty tankowców, więc naturalną konsekwencją tego jest wzrost złomowania starszych jednostek. W latach 2019-2021 armatorzy odbiorą też zdecydowanie mniej statków niż w obecnym roku – informuje McQuilling.

Przez ostatnie 3 lata zezłomowano tylko 8 mln dwt tankowców - to odpowiada raptem 2,2 proc. obecnej floty tych jednostek. W takiej sytuacji armatorzy mają prawo obawiać się ciężkiego roku, pamiętając jak duża liczba nowych statków fatalnie wpłynęła na rynek kontenerowców i masowców.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.