ew
Samskip, globalna firma logistyczna z główną siedzibą w Rotterdamie poinformował w oficjalnym komunikacie, że objął przewodnictwo w ambitnej inicjatywnie "SeaShuttle". Prace obejmą zaprojektowanie i budowę autonomicznych kontenerowców zero-emisyjnych, które planowo mają zostać zatrudnione w regularnym połączeniu portów polskich, szwedzkich i norweskich. Krok ten ma znacząco obniżyć koszty żeglugi bliskiego zasięgu.
SeaShuttle to jedna z sześciu inicjatyw zawartych w programie "Pilot-E", o wartości 100 milionów euro, z udziałem norweskiej Rady ds. Badań Naukowych, organizacji promocji eksportu i inwestycji Innovation Norway oraz Enova, mających na celu szybsze wprowadzenie na rynek neutralnych dla klimatu rozwiązań w "branżach przyszłości".
Komunikat Samskip zbiegł się z przyznaniem 6 milionów euro wsparcia od norweskiego rządu dla projektu SeaShuttle. Dofinansowanie uzadadniono potrzebą kontynuacji prac nad projektem i budową dwóch całkowicie elektrycznych statków przeznaczonych do zatrudnienia w regularnych połączniach między Polską, portami zachodniego wybrzeża Szwecji i Oslofjordu w Norwegii.W swoim napędzie głównym mają korzystać z najnowocześniejszych wodorowych ogniw paliwowych.
Jak powiedział Are Grathen, Dyrektor Zarządzający Samskip Norway: "Jesteśmy zachwyceni mogąc przejąc inicjatywę w zakresie rozwoju zrównoważonej żeglugi bliskiego zasięgu. To, co wyróżnia ten projekt i będzie kluczowe dla jego sukcesu, to połączenie nowoczesnych technologii, które sprawią, że będzie bardzo konkurencyjny w stosunku do istniejących rozwiązań. Dzięki naszym zaufanym partnerom, jesteśmy przekonani, że zakończymy ten projekt sukcesem"
"Aspiracje dotyczące zrównoważonego rozwoju najefektywniej propagują usługi "door-to-door" zapewniające ekonomiczną i skalowaną konkurencję wśród rozwiązań transportowych z uzyciem samochodów ciężarowych. Automatyzacja kluczowych prac i operacji pokładowych mogłaby przynieść znaczne oszczędności. Musimy pamiętać, że eksporterzy coraz częściej szukają rozwiązań o niższych lub zerowych emisjach, ale muszą być pewni ich niezawodności i opłacalności" - dodaje Grathen.
Jak zapewnia: "W tym momencie nie widzę powodu, dla którego planowany serwis nie miałby brać za cel obecnego rynku 2000 ładunków ciężarówek przechodzących codziennie przez norweskie porty"
Według Anity Krohn Traaseth, dyrektor generalnej Innovation Norway: "Zielona żegluga to sektor, w którym Norwegia może być światowym liderem. Trwa konwersja, przykładowo wielu promów elektrycznych, która czyni żeglugę bardziej przyjazną dla środowiska.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego