• <
bulk_cargo_port_szczecin

Rozpoczął się montaż najważniejszego elementu kładki na Wyspę Ołowiankę (foto, wideo)

pc/PAP

08.05.2017 16:21 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rozpoczął się montaż najważniejszego elementu kładki na Wyspę Ołowiankę (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Rozpoczął się montaż najważniejszego elementu kładki na Wyspę Ołowiankę (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Ma około 40 m długości i waży prawie 90 t. To zwodzone przęsło – najważniejszy element kładki na Wyspę Ołowiankę w Gdańsku. Jego montaż rozpoczął się w poniedziałek. Przeprawa, która skomunikuje Ołowiankę z Głównym Miastem, ma zostać otwarta w połowie czerwca.

– To jest ten pierwszy moment, kiedy konstrukcja jest posadawiana na przyczółkach. W tej chwili przez około 3 tygodnie zamknięty jest tor wodny, po to aby podłączyć całe sterowanie i unieść kładkę po raz pierwszy – tłumaczy Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Operację montażu przęsła przeprowadzono za pomocą dźwigu umieszczonego na barce. To należący do Gdańskiej Stoczni Remontowa żuraw pływający REM-220. Jednostka wyposażona jest w główny hak 2 x 100 t i hak pomocniczy o unosie 40 t.

Stalowe elementy kładki zostały wykonane w Zawierciu przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. – głównego wykonawcę przeprawy. Były one pojedynczo dostarczane do Gdańska, gdzie zostały zmontowane w całość. Otwarcie technologiczne kładki zaplanowano na 26 maja, a oddanie inwestycji do użytku – na 17 czerwca.
 
– Stworzy to znacznie lepsze warunki rozwoju tej części Gdańska, co już następuje. Śródmieście się rozszerza, będzie więcej atrakcji, z pewnością przełoży się to na biznes i dochody miasta – mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Od strony Głównego Miasta kładka opiera się na przyczółku zlokalizowanym w okolicach ul. Grodzkiej. Przeprawa ma ułatwić komunikację pomiędzy Głównymi Miastem a Wyspą Ołowianka, na której ulokowane są m.in. Polska Filharmonia Bałtycka i Narodowe Muzeum Morskie.

Kładka przez całą dobę będzie obsługiwana przez dwóch operatorów. Zostaną oni wyposażeni w radiotelefony, za pomocą których będą mogli kontaktować się z jednostkami pływającymi i Kapitanatem Portu na kanałach 6 i 14. Tor wodny w obrębie kładki będzie wyposażony w oznakowanie nawigacyjne oraz sygnalizację, która będzie informowała jednostki pływające o możliwości przepłynięcia.

– Ze środowiskami żeglarskimi wypracowywaliśmy takie rozwiązania, które, mam nadzieję, je zadowolą. Kładka jest położona dosyć wysoko, więc te mniejsze jednostki bez problemu będą mogły się przemieszczać, natomiast dla większych jednostek w okresie żeglugowym kładka będzie otwierana co godzinę – mówi Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta Gdańska.

Koszt inwestycji to około 10 mln zł. 2,2 mln zł to dotacja celowa marszałka województwa pomorskiego.

Kładka w okolicy ul. Grodzkiej w Gdańsku jest jedną z dwóch planowanych w historycznym centrum miasta przepraw pieszych przez Motławę. Druga – obrotowa kładka, będzie zlokalizowana na wysokości ul. św. Ducha. Ma mieć 57 metrów długości i połączy Długie Pobrzeże z północnym cyplem Wyspy Spichrzów. Ta przeprawa ma być gotowa pod koniec 2018 roku.

Kładka na wysokości ul. św. Ducha stanowi element większej inwestycji – zagospodarowania północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku. Przedsięwzięcie ma zrealizować do 2023 roku spółka celowa Granaria Development Gdańsk powołana przez konsorcjum spółek Multibud W. Ciurzyński i Immobel Poland. Koszt budowy samej kładki to ok. 10 mln zł.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.