PMK
Porty w Szczecinie i Świnoujściu w lutym br. obsłużył o 7,1 % więcej ładunków niż w lutym 2016. Wzrosty zanotowały praktycznie wszystkie grupy towarowe.
Przeładunki węgla zanotowały wzrost w przeładunkach o 6,4 %, o 10,1 tys. ton do wielkości 169 tys. ton. Dla porównania w lutym 2016 r. przeładunki wyniosły 158,9 tys. ton. Odnotowano wzrost zarówno w imporcie - jeden duży statek z Kolumbii, jak i w eksporcie - dwie duże jednostki z koksem do Indii oraz z węglem do Niemiec, a także barki z węglem do Niemiec.
Po ostatnich latach spadków nastąpił wzrost przeładunków rud metali i to o 33,5 %,tj. o 53,8 tys. ton. W lutym 2017 obsłużono 214,6 tys. ton, z kolei w lutym ub. roku 160,8 tys. ton. Na ten wynik wpłynął import trzema dużymi statkami rudy żelaza z Brazylii oraz Liberii oraz jeden mniejszy statek z koncentratem miedzi z Niemiec.
Spadek zanotowano za to w grupie innych masowych, o -15 % tj. o 40,9 tys. ton z 272,7 tys. ton w 2016 r. do 231,8 tys. ton w 2017 r. (mniej przeładunków kruszyw i chemikaliów). Podobnie spadek przeładunków zanotowano w zbożu, ale to typowe dla tej pory roku. Przeładunki tych towarów spadły o 8,4 % tj. o - 17,2 tys. ton z 204 tys. ton w 2016 r. do 186,8 tys. ton w 2017 r. Odnotowano w imporcie tylko jeden średniej wielkości statek ze śrutą sojowa z Argentyny. Z kolei w eksporcie również cztery średnie statki z pszenicą do Holandii, Tanzanii i Arabii Saudyjskiej. Bardzo duży wzrost osiągnęły przeładunki drewna, o 520 % czyli o 2,6 tys. ton. Wpłynął na to eksport tego surowca do Maroka.
W drobnicy nastapił wzrost przeładunków o 1,6 % tj. o 14,9 tys. ton z 956,6 tys. ton w 2016 roku do 971,5 tys. ton w 2017 roku. W tej grupie utrzymujący się trend wzrostów obrotów drobnicy promowej o 1,3 %, oraz drobnicy konwencjonalnej.
Wisienką na torcie jest wzrost przeładunków paliw, o 61,8 % tj. o 114,2 tys. ton ze 184,9 tys. ton w 2016 r. do 299,1 tys. ton w 2017 r. Głównie dzięki przeładunkowi gazu LNG z Kataru w Świnoujściu oraz większemu importowi oleju napędowego z Rosji przy zwiększonym eksporcie do Holandii i Szwecji.
Kontenery osiągnęły wzrost przeładunków o 20,1 % z 5 933 TEU w 2016 roku do 7 128 TEU w 2017 r.
W sumie narastająco po dwóch miesiącach 2017 r. porty notują wzrost przeładunków o 5,4 % tj. o 205,6 tys. ton, z 3 804,1 tys. ton w 2016 r. do 4 009,7 tys. ton w 2017 r. Rozkład na poszczególne grupy towarowe wygląda następująco:
Węgiel, dalej niestety spadek przeładunków. Obecnie o -20,6 % tj. o -85,6 tys. ton spadek z 415,2 tys. ton w 2016 r. do 329,6 tys. ton w 2017 r. Wynika to z faktu, iż armatorzy wybierają inne sąsiednie krajowe porty.
Ruda, także utrzymujący się spadek. Obecnie -11,9 % tj. o 46,5 tys. ton z 391,2 tys. ton w 2016 r. do 344,7 tys. ton w 2017 r.
Inne masowe również niestety spadek. Tym razem o -8,6 % tj. o 43,1 tys. ton z 498,3 tys. ton w 2016 r. do 455,2 tys. ton w 2017 r. Obsłużono mniej kruszywa i nawozów oraz chemikaliów i matanolu.
Zboże, duży wzrost, tj. o 24,8 % czyli o 72,5 tys. ton. Wzrost z 291,9 tys. ton w 2016 r. do 364,4 tys. ton w 2017 r.
Drewno, także duży wzrost, tj. o 325 %, czyli o 2,6 tys. ton. Wpływ na to miał duży eksport tego surowca do Maroka.
Drobnica również wzrost, tj. o 4,3 % czyli o 79,9 tys. ton. Wzrost z 1 866,5 tys. ton w 2016 r. do 1 946,4 tys. ton w 2017 r. W tym wzrosty drobnicy promowej o 3,3 %.
Paliwa, wzrost o 66,4 % tj. o 225,8 tys. ton z 340,2 tys. ton w 2016 r. do 566 tys. ton w 2017 r. (w tym przeładunek 93 tys. ton gazu LNG).
Kontenery, także dwucyfrowy wzrost, tj. o 10,9 % czyli o 1 195 TEU, z 13 227 TEU w 2016 r. do 14 667 TEU w 2016 r.
Zarząd Portu prognozuje, że w br. kalendarzowym trend wzrostowy się utrzyma. W ub. roku w portach Szczecin i Świnoujście roczna wartość przeładunków wzrosła wobec 2015 r. o 4,1% osiągając wartość 24,1 mln ton
Szkolenie w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. dotyczące obsługi towarów w porcie
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku