• <
bulk_cargo_port_szczecin

Rośną ceny przewozu ropy po embargu na Katar

PMK

12.06.2017 10:27 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Rośną ceny przewozu ropy po embargu na Katar - GospodarkaMorska.pl

Eksperci przewidują wzrost kosztów przewozu paliw i ropy z Kataru, po tym jak jego sąsiedzi nałożyli na niego embargo handlowe, a ZEA dodatkowo zablokowało możliwość zawijania w swoich portach jednostkom, które wcześniej dokowały w Katarze.

W poniedziałek, 5 czerwca, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Bahrajn oraz Egipt zerwały stosunki dyplomatyczne i konsularne z Katarem z powodu “wspierania przez to państwo terroryzmu”.

Arabia Saudyjska zawiesiła też wszystkie połączenia lądowe, morskie i powietrzne z tym krajem, a Bahrajn nakazał jego obywatelom opuszczenie terytorium w ciągu 14 dni. ZEA dały im zaledwie 48 godzin na wyjazd. Egipt ogłosił, że zamknął dla obywateli Kataru swoje porty morskie, lotnicze i połączenia drogowe.

Obecna sytuacja doprowadziła do zakłócenia łańcucha logistycznego ropy. Dotychczas ten surowiec był ładowany na olbrzymie tankowce VLCC, zdolne na raz przewieźć 2 mln baryłek. Obecnie armatorzy są zmuszeni parcelować dostawy na mniejsze suezmaxy, by załadować osobno surowce w ZEA i Katarze. Powoduje to większe zapotrzebowanie na ten typ tankowców.

- Obecnie wśród przewoźników i rafinerii panuje lekko chaos w zwiazku przymusowym parcelowaniem dostaw. Ten proces jest także bardzo kosztowny – stwierdził jeden z brokerów.

Katar jest co prawda jednym z mniejszych producentów ropy na Bliskim Wschodzie, ale prawie cała jego dzienna produkcja ropy (600 tys. Baryłek) trafia na Bliski Wschód. Oprócz tego Katar eksportuje pomiędzy 600 a 700 tys. ton nafty miesięcznie.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.