• <

Raport: Armatorzy na plusie tylko dzięki niskim cenom paliwa

24.09.2015 10:41 Źródło: własne
Strona główna Raport: Armatorzy na plusie tylko dzięki niskim cenom paliwa
Raport: Armatorzy na plusie tylko dzięki niskim cenom paliwa - GospodarkaMorska.pl

Obecnie armatorzy kontenerowców wciąż notują zyski, mimo katastrofalnej sytuacji na rynku przewozów kontenerowych. Jak radziliby sobie, gdyby nie niska cena ropy? Bardzo źle – oceniają analitycy z agencji Drewry.

Drewry Maritime Research przeprowadziła badania przychodów i rezerw 16 z 20 największych armatorów. Grupa operuje 65 proc. światowej floty kontenerowców. Ich łączne przychody wyniosły 60 mld dolarów w pierwszej połowie 2015 roku, o 5 proc. mniej niż w zeszłym roku. Tendencja spadkowa to efekt niskiego popytu na kontenerowce oraz niskich stawek frachtu. Tylko dwóch tajwańskich przewoźników zanotowało wzrost przychodów: Wan Hai, który obsługuje niszowe trasy wewnątrz azjatyckie oraz  Yang Ming.

Mimo spadków przychodów, sprawa zupełnie inaczej ma się z zyskami. Łączny zysk EBIT (zysk przed odliczeniem podatków i odsetek) wyniósł w I połowie 2015 roku 3,3 mld dolarów, to aż trzy razy więcej niż rok temu (1,1 mld dolarów).

To ewidentnie zasługa niskich cen paliw. Wystarczy przypomnieć, że jeszcze w styczniu 2014 roku za jedną tonę paliwa płaciło się w Singapurze i Rotterdamie około 600 dolarów. W lipcu cena spadła poniżej 250 dolarów.

- Drastyczny spadek cen ropy oznacza, że oszczędności na paliwie przewyższają straty spowodowane niski stawkami frachtu. Dzięki temu zyski armatorów są wciąż wysokie, choć z każdym miesiącem spadają – tłumaczą eksperci z Drewry.

Szczególnie dokładnie zostały zbadane finanse francuskiego CMA CGM, który jako jedyny przesłał szczegółowe dane finansowe. Wynika z nich, że przewoźnik obniżył wszystkie koszty będące po jego stronie – pensje, wydatki biurowe, ale przed stratami uratowało ich aż 33 proc. mniejsze wydatki na paliwo, które powinno utrzymywać się na podobnym poziomie jeszcze przez długi czas.

- Niezależnie od wzrostu ceny ropy, ten rok będzie udany finansowo dla armatorów. Nawet nie biorąc pod uwagę wyników z IV kwartału, zysk, który wypracowali przewoźnicy jest za duży – przekonują analitycy Drewry.

Dziękujemy za wysłane grafiki.