• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Raport: Armatorzy kontenerowców są zadłużeni na 80 mld dolarów. Stawki frachtowe w dół

18.05.2015 07:28 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Raport: Armatorzy kontenerowców są zadłużeni na 80 mld dolarów. Stawki frachtowe w dół

Partnerzy portalu

Armatorzy kontenerowców są obecnie zadłużeni na 80 mld dolarów. To skutek ogromnych nakładów przeznaczonych na budowę nowych jednostek. - W tej sytuacji wiele firm stoi na rozdrożu. Albo zarobią krocie na rozwoju floty albo będą musieli szukać pomocy banów, by spłacić swoje długi – piszą w raporcie analitycy z agencji Drewry.

Zamówienie na jednostki UCLV (Ultra Large Container Vessles) o nośności ponad 18 tys. TEU złożyli: Maersk, MOL, OOCL i CMA CGM, czyli najwięksi gracze na rynku. - Taki wzrost tonażu może doprowadzić niektórych z armatorów do bardzo ciężkiej sytuacji, jeśli nie uda im się zapełnić po brzegi swoich nowych jednostek. A to może się odbić na niższych stawkach frachtowych  – czytamy w raporcie Drewry.

W poprzednim tygodniu doszło właśnie do gigantycznego (23,6 proc.) spadku stawek frachtowych na szlaku Azja-Północna Europa (w tym DCT Gdańsk). Zarobki kontenerowców obniżyły się z 861 do 658 dolarów za TEU. Średnia stawka w tym roku spadła przez to po raz kolejny, do 779 dolarów za TEU, o 33 proc. mniej niż w pierwszych 19 tygodniach 2014 roku (1,149 dolarów za TEU).

Podobny spadek zanotowano na trasie Azja-Morze Śródziemne. Po dwóch tygodniach wzrostów, kolejno o 43,7 i 46,6 proc., nastąpił spadek o 22,6 proc. (227 dolarów) do 776 dolarów za TEU.

Na trasie Azja-Zachodnie Wybrzeże USA stawki ponownie spadły (o 7,8 proc.), do 1,589 dolarów za FEU (dwukrotność TEU). Z kolei kontenerowce transportujące towary na Wschodnie Wybrzeże USA zanotowały spadek o 2,9 proc. do 3,215 dolarów za TEU.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.