• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Radom: Ponad 720 mln zł z UE dofinansowania dla dwóch inwestycji kolejowych

pc

23.06.2018 05:52 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Radom: Ponad 720 mln zł z UE dofinansowania dla dwóch inwestycji kolejowych

Partnerzy portalu

Radom: Ponad 720 mln zł z UE dofinansowania dla dwóch inwestycji kolejowych - GospodarkaMorska.pl

PKP Polskie Linie Kolejowe dostaną z UE prawie 476 mln zł na remont linii kolejowej między Warką i Radomiem, a PKP Intercity ponad 251 mln zł na zakup lokomotyw, modernizację wagonów i remont stacji postojowych. Umowy o dofinansowanie podpisano w piątek na dworcu w Radomiu.

Pieniądze pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Jak mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, podczas uroczystości podpisania umów dot. dofinansowania unijnego dla dwóch ważnych inwestycji kolejowych, Polska jest liderem w UE pod względem wykorzystywania środków na transport. "Realizujemy wielkie projekty, których celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Każda kolejna podpisana umowa przybliża nas do tego celu" – powiedział Adamczyk w Radomiu.

Według Adamczyka polska kolej ma być bezpieczna, komfortowa, przewidywalna i nowoczesna. "Nie możemy mieć dłużej kompleksów i spoglądać na kolej niemiecką, austriacką francuską z westchnieniem, że może u nas kiedyś też tak będzie. My te działania wprowadzamy w rzeczywistość" – zaznaczył.

Przebudowa 43-kilometrowego odcinka z Warki do Radomia ma kosztować prawie 826 mln zł, w tym blisko 476 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania UE. To jeden z etapów modernizacji linii kolejowej nr 8 na trasie Radom-Warszawa, która ma być zakończona w 2020 r.

W ramach inwestycji m.in. wybudowany zostanie drugi tor na trasie Warka – Radom. W planach jest także przebudowa istniejącego mostu na Pilicy, budowa wiaduktów w miejscach, gdzie linia kolejowa przecina się z drogami o największym natężeniu ruchu i wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania ruchem. W efekcie pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością nawet 160 km na godzinę, a towarowe – 120 km na godz.

Poseł PiS i kandydat tej partii na prezydenta Radomia Wojciech Skurkiewicz podkreślił, że na modernizację linii kolejowej z Radomia do stolicy radomianie czekali 40 lat. Jak zaznaczył, ta inwestycja jest szczególnie ważna, bo codziennie do pracy w Warszawie dojeżdża kilkanaście tysięcy radomian, a według niektórych szacunków nawet ponad 20 tys. osób.

Druga umowa, którą podpisano w piątek w Radomiu dotyczyła projektu PKP Intercity dot. unowocześnienia wagonów i zakupu lokomotyw za prawie 953 mln zł, czego wsparcie z UE to ponad 251 mln zł.

Projekt zakłada zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych, które będą się poruszały z prędkością 160 km na godz. Ma być także zmodernizowanych ponad 150 wagonów. Zaplanowano również remont siedmiu lokomotyw spalinowych przeznaczonych do prac manewrowych. Spółka będzie kupować i modernizować pociągi stopniowo, do końca 2020 r.

Nowe i wyremontowane pociągi będą jeździć na dwóch dłuższych, międzyregionalnych trasach: Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski oraz Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.

Pociągi te maja także obsługiwać 16 krótszych tras, między innymi: Tczew – Malbork, Maksymilianowo – Gdynia, Gorzów Wlkp. – Kostrzyn, Rzeszów - Jasło – Zagórz, Gorzów Wlkp. – Zbąszynek.

Inwestycja przewiduje również prace modernizacyjne na stacjach postojowych Warszawa - Grochów, Kołobrzeg i Przemyśl-Bakończyce.

To drugie w ostatnim czasie duże przedsięwzięcie PKP Intercity polegające na modernizacji pociągów, na które spółka dostaje unijne pieniądze. W kwietniu PKP Intercity dostała 402,5 mln zł dofinansowania m.in. na modernizację 183 wagonów i 20 lokomotyw elektrycznych.

Wiceszef resortu inwestycji i rozwoju Witold Słowik mówił w Radomiu, że na inwestycje kolejowe w Programie Infrastruktura i Środowisko przeznaczono ponad 21 mld zł. 61 proc. z tej kwoty jest już zakontraktowane w zawartych umowach o dofinansowanie. Na koniec 2018 roku ma to być 72 proc.

Większość z tych 21 mld zł została podzielona jeszcze przed uruchomieniem programu. Wskazano wtedy 58 kluczowych inwestycji, polegających w większości na modernizacji linii kolejowych. Środki na te projekty są zarezerwowane. Taką inwestycją jest między innymi modernizacja linii Warszawa – Radom.

Część pieniędzy na kolej dostępnych jest w też w konkursach. Dotychczas przeprowadzono trzy konkursy. Dwa dotyczyły zakupu lub modernizacji pociągów. W tym przypadku do dofinansowania wybrano 12 inwestycji (między innymi piątkową inwestycję PKP Intercity) o wartości prawie 5 mld zł (1,88 mld zł wsparcia z Unii Europejskiej). W konkursie dotyczącym kolei miejskiej do dofinansowania wybrano trzy inwestycje o wartości 881 mln zł (608,7 mln zł unijnego wsparcia).

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.