• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

PSV Sylur – nowy statek Lotos Petrobaltic

pc

10.01.2017 16:33 Źródło: własne

Partnerzy portalu

PSV Sylur – nowy statek Lotos Petrobaltic - GospodarkaMorska.pl

Lotos Petrobaltic unowocześnia flotę. PSV Sylur zastąpi dotychczasową jednostkę, czyli 37-letni serwisowiec Granit. 14-letni statek przypłynął do Gdańska z Wysp Kanaryjskich.

Sylur został zbudowany w 2003 roku. To zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego PSV (platform supply vessel) typu UT-755L. Jednostka ma 71,9 m długości, 16,03 m szerokości oraz 5,91 m zanurzenia z ładunkiem. Jego nośność to 3 292 t. Moc napędu głównego statku sięga 5 500 KM, jest on również wyposażony w system pozycjonowania dynamicznego klasy DP2.

Jednostka nie ma specjalistycznej wciągarki holowniczej i do obsługi kotwic offshore, a także rolki rufowej i innego wyposażenia pokładowego stosowanego podczas obsługi kotwic oraz holowań. Takie wyposażenie nie jest jej jednak potrzebne, ponieważ Lotos Petrobaltic dysponuje jedynie platformami stałymi i samopodnośnymi, nie wymagającymi kotwiczenia w pozycji roboczej.

Sylur po modyfikacjach i doposażeniu stanie się statkiem wielozadaniowym. Będzie m.in. wykonywał badania geotechniczne pod posadowienie platformy. Armator planuje również przystosowanie go do wykonywania prac nurkowych (nurkowanie głębokie i saturowane). Przewidywane jest także zwiększenie możliwości przewozu pasażerów.

Statek może pracować na Bałtyku oraz innych akwenach. Zanim trafił do Gdańska, pływał m.in. na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej. Teraz jego klasyfikatorem, po Bureau Veritas, będzie Polski Rejestr Statków.

Poprzednim właścicielem Sylura była amerykańska firma Seabulk Offshore LLC należąca do grupy Seacor Marine – jednego z największych na świecie operatorów jednostek offshore. Wcześniej nosił nazwę Seabulk Arfica. Lotos Petrobaltic kupił go 15 listopada ubiegłego roku przez swoją spółkę Miliana Shipping, przy współudziale TSM (Technical Ship Management Ltd.).

Sylur w liczbach

nr IMO: 9267039
operator: Miliana Shipmanagement Ltd
zarząd techniczny: Technical Ship Management Ltd
armator zarejestrowany: St Barbara Navigation Co Ltd
armator zarządzający: Miliana Shipmanagement Ltd
stocznia: Simek AS, Flekkefjord, Norwegia
długość całkowita: 71,9 m
długość między pionami: 66,8 m
szerokość konstrukcyjna: 16 m
szerokość maksymalna: 16,03 m
wysokość boczna: 7 m
wysokość całkowita: 28 m
zanurzenie w stanie niezaładowanym: 2,35 m
zanurzenie z ładunkiem: 5,91 m
masa statku pustego: 1 632 t
nośność: 3 292 t
tonaż pojemnościowy brutto: 2150
tonaż pojemnościowy netto: 997
pojemności zbiorników:
woda słodka / wiertnicza: 1 345 m³
woda słodka (pitna): 464 m³
paliwo: 1 048 m³
płuczka wiertnicza: 977 m³
suche ładunki masowe: 320 m³
solanka: 391 m³
olej bazowy: 204 m³
zdolność przewozowa na pokładzie: 1 500 t (5 t/m²)
powierzchnia wolnego pokładu: 683 m² (długość: 50,56 m, szerokość: 13,5 m)
silniki napędu głównego: 2 × Rolls Royce /Bergen KRBM9
moc napędu głównego: 2 × 2 005 KW (2 725 BHP); według innych źródeł: MCR łącznie 4 010 kW (5 452 KM)
prądnice wałowe: 2 × 1 280 KW/1 600 KVA @ 1 800 RPM
zespoły prądotwórcze: 2 × Volvo Penta, TAMD103A - 248 KW/300 KVA
awaryjny zespół prądotwórczy: 1 ×Volvo Penta - 60 KW/72KVA
przekładnie redukcyjne: 2 × Kamewa-Ulstein 600AGSC-KP/4.19:1
śruby napędowe: 2 × nastawne, 4-płatowe, o średnicy 2 900 mm, 197 obr./min.
stery: 2 × Rolls Royce High Lift Rudder
dziobowe tery strumieniowe: 2 × Kamewa-Ulstein 590 KW (792 KM)
rufowe stery strumieniowe: 2 × Kamewa-Ulstein 590 KW (792 KM)
wciągarki manipulacyjne (tugger winches): 2 × Brattvaag hydraulic, 10 T, 0-16m/min
kabestany: 2 × Brattvaag hydraulic, 8 T, 0-18m/min
wciągarka kotwiczna: Rolls Royce BMG 41
kotwice: 2 × 2 460 kg (+ zapasowa)
łańcuchy kotwiczne: 2 × 38 mm 247.5 + 220 m, NVK3
system redukcji kołysań: 4 × zbiorniki redukujące przechyły, Ulstein
żuraw pokładowy: ABAS 3T @ 16 m radius
prędkość ekonomiczna: 10 węzłów (zużycie paliwa 9,8 t/dobę)
prędkość eksploatacyjna: 12 węzłów (zużycie paliwa 13,6 t/dobę)
prędkość maksymalna: 14,6 węzłów (zużycie paliwa 19,5 t/dobę)
zużycie paliwa w porcie: 0,8 t/dobę
miejsca mieszkalne: 34 (w 15 kabinach) + 4 × 1
załoga (maksymalnie): 14 osób (7 dwuosobowych kabin)
pozostałe kabiny (w tym szpitalik): 20 miejsc (4-osobowe kabiny)
załoga wg innych źródeł: 23 osoby
wyposażenie p-poż: FIFI CLASS FIFI 1, monitory wodne 2 ×1 200 m³/ hr (zasięg: 75 m wysok./120 m w dal)
łódź ratownicza: 1 × 6-osobowa × 25 HP (Midget MK II)
elektronika okrętowa (nawigacja, komunikacja, automatyka): joystick Poscon - fore and aft bridge, wandering lead, echosonda 2 × Seatex DPS-1000, system pozycjonowania dynamicznego Kongsberg SDP 21, autopilot 1 × Anschutz 20, GMDSS 1 × Anschutz with console and repeaters, GMDSS radio przenośne A3, GPS 3, żyrokompas 2 pcs Navigat MK1 digital, 1 pc Standard 20 Gynstar, radar 1 × Furuno true motion FR-2115 3cm, 1 × ARPA Furuno FAR-2835S 10 cm, 1 × Furuno DS-70 doupler, INMARSAT-C 2 × Sat C Felcom 15, SSB Furuno FS1562-25, Navtex 1 × Furuno FS-1562-25 duplex MF/HF 250W, VHF 2 × Furuno FM-8700 simplex / duplex, VHF portable 3 × Motorola Gp340

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.