Pomorskie Stowarzyszanie Przewoźników Drogowych (PSPD) napisało list do prezesa zarządu DCT Gdańsk w sprawie wysokich stawek za postój na parkingu zewnętrznym. Dozwolony maksymalny czas parkowania ciężarówki został skrócony z 12 do 2 godz. A w przypadku przekroczenia dopuszczalnego czasu postoju zostaje nałożona na kierowcę opłata w wysokości 406 zł oraz 92 zł za każdą rozpoczętą godzinę postoju.
- Pomijając horrendalną wysokość kary jesteśmy w stanie zrozumieć i zaakceptować w/w rozwiązanie w przypadku zapewnienia sam. ciężarowym odpowiedniego parkingu „buforowego” zlokalizowanego w pobliżu DCT. Mimo olbrzymich inwestycji zaangażowanych w rozbudowę bazy kontenerowej, kwestia zabezpieczenia przyzwoitych warunków parkingowych pojazdom (kierowcom) jest dalej nierozwiązana. Przesłaną przez DCT informację o pobliskich parkingach zlokalizowanych m.in. na stacjach paliw, mieszczących po 10-15 zestawów kontenerowych jako alternatywne rozwiązanie parkingowe przyjmujemy z dużym zdziwieniem - czytamy w liście, pod którym podpisał się Marek Tarczyński, przewodniczący rady PISiL oraz Tomasz Rejek, prezes zarządu PSPD. - Również z dużym zdziwieniem przyjmujemy brak perspektywicznego myślenia oraz działania ze strony Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz władz miasta Gdańska. Samochody ciężarowe obsługują nie tylko DCT, ale całą infrastrukturę portową. Przerzucanie odpowiedzialności za zaniedbania w tym zakresie na kierowców, a co za tym idzie na firmy transportowe jest oburzające. Apelujemy o jak najszybsze udostępnienie parkingu mieszczącego kilkaset pojazdów ciężarowych z infrastrukturą, zapewniającą kierowcom odpowiednie warunki socjalne i sanitarne. Proponujemy zorganizowanie w trybie pilnym spotkania przedstawicieli ZMPG, DCT, PSPD, PISiL oraz władz miasta Gdańska w celu omówienia i rozwiązania narastającego problemu - czytamy dalej w liście.
Przedstawiciele terminala twierdzą, że parking samochodów ciężarowych znajdujący się na terenie DCT od początku swojego istnienia budowany był jako parking krótkiego postoju.
- Z założenia ma on charakter operacyjny, co oznacza, że parking ten służy do wykonania niezbędnych czynności związanych z uzyskaniem dokumentów umożliwiających pobranie lub złożenie kontenera. Czas, który został wskazany w nowym regulaminie, tj. 2 godziny, jest wystarczający do wykonania tych czynności. Nie jest celem DCT by zarabiać na usługach parkingowych – opłata została wyznaczona w takiej wysokości, by parking mógł spełniać funkcję, do której został przewidziany – komentują włodarze DCT w przesłanym do naszej redakcji oświadczeniu. - Zmiana regulaminu parkingu samochodów ciężarowych związana jest bezpośrednio z planowanym na przełomie roku wdrożeniem systemu wcześniejszej awizacji samochodów ciężarowych (Truck Appointment System). Wprowadzenie ww. systemu jest zgodne z trendami obowiązującymi w terminalach na całym świecie i pozwala zminimalizować ryzyko zatorów, a także w znaczący sposób poprawia jakość działania łańcucha logistycznego. Przewoźnikom daje zaś możliwość lepszego zaplanowania czasu pracy kierowców. Dodatkowo, system wcześniejszej awizacji samochodów ciężarowych pozwala rozłożyć ruch pojazdów równomiernie w ciągu doby, co wpływa na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pragniemy podkreślić, że zdając sobie sprawę z faktu, iż zamiana systemu może wywołać utrudnienia dla kierowców uzgodniliśmy, że listopad jest miesiącem przejściowym, w którym kary finansowe nie będę egzekwowane. Taka informacja przekazywana jest także kierowcom, którzy przekraczają regulaminowy czas postoju na parkingu przy DCT Gdańsk – czytamy dalej w oświadczeniu.
Ponadto przedstawiciele terminalu stwierdzili, że z zainteresowaniem przyjmują inicjatywę powstania parkingów buforowych. - Zwracamy uwagę, że temat ten dotyczy nie tylko DCT, ale i innych podmiotów działających w portach w Gdańsku oraz w Gdyni. Wielokrotnie wyrażaliśmy opinię, że istnienie dużego parkingu długoterminowego dla samochodów ciężarowych może sprzyjać rozwojowi portów w Polsce. Istotne jest także to, że nowy parking nie musi znajdować się na terenach portowych. - podano w oświadczeniu.
Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych nie daje za wygraną i planuje zorganizaować w trybie pilnym spotkanie przedstawicieli stowarzyszenia, Polskiej Izby Spedycji i Logistyki z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, DCT oraz władzami Gdańska. Na spotkaniu ma być omówiony problem prakingowy.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody