pc/PAP
Po zakończeniu budowy tunelu w Świnoujściu przeprawa promowa będzie utrzymana – zapowiedział w Radiu Szczecin prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. Promy mają pływać jako atrakcja turystyczna.
– Nasze deklaracje były takie, że budujemy tunel, żeby nie wydawać co roku 30 mln złotych na utrzymanie promów. Jednak przeprawa zostaje jako atrakcja i dodatkowa alternatywa dla mieszkańców, którzy będą chcieli dojechać na dworzec kolejowy – powiedział dla Radia Szczecin Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.
Koszt budowy tunelu to ponad 900 mln złotych. Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową zostanie wykonany w technologii „tarczy drążonej”. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 m. Zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.
Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Działają w nim dwie przeprawy promowe.
Dwa lata temu w sezonie letnim obłożenie miejsc noclegowych sięgnęło prawie 100 proc., a z przepraw promowych w 2015 r. skorzystało ponad 2 mln samochodów. Prawie czterdziestoletnie promy już niedługo nie będą w stanie obsłużyć rosnącej liczby pasażerów – przewiduje miasto. W sezonie letnim dziennie z przepraw korzysta nawet ok. 11 tys. samochodów.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego