Przed rozpoczynającym się sezonem żeglugowym pochylnie i śluzy na Kanale Elbląskim przeszły pomyślnie testy. Po przerwie jesienno-zimowej tym wyjątkowym szlakiem wkrótce statki przewiozą pierwszych pasażerów.
Jak podał PAP rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz, Kanał Elbląski został uruchomiony po przerwie jesienno–zimowej.
"Czas ten Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku wykorzystał na dokonanie przeglądów gwarancyjnych i niezbędnych napraw po sezonie turystycznym 2015 r. Po rewitalizacji, która została zakończona w ubiegłym roku, wyremontowane urządzenia Kanału objęte są gwarancją, w której zakres wchodzą okresowe przeglądy"- wyjaśnił.
Dodał, że stan wody w Kanale Elbląskim obecnie jest utrzymywany na poziomie nie utrudniającym żeglugi. W sezonie będzie on uzależniony od ogólnej sytuacji hydrologicznej i pogodowej.
Na wałach w pobliżu Kanału Elbląskiego, które nie były objęte rewitalizacją, pojawiły się przecieki wody. Chodzi o odcinki między pochylniami. "Nie zagrażają one bezpieczeństwu urządzeń wodnych ani otoczenia. Zostanie zlecona ekspertyza, która ma ocenić zakres koniecznych napraw" – powiedział Pinkiewicz.
Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinkach: Jezioro Drużno – Miłomłyn, Miłomłyn – Zalewo, Miłomłyn – Ostróda – Stare Jabłonki była współfinansowana przez Unię Europejską, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007–2013. Wartość projektu wyniosła 115 mln zł, z czego dofinansowanie unijne - 48,4 mln zł.
Przeprowadzona rewitalizacja Kanału została niedawno uhonorowana nagrodą „Zabytek Zadbany”, przyznaną przez Generalnego Konserwatora Zabytków.
W ubiegłym roku odrestaurowany szlak wodny był oblegany przez turystów, mimo utrudnień spowodowanych suszą. Od maja do października przez system pięciu zabytkowych pochylni prześluzowano ponad 10 tys. statków, jachtów i kajaków. Były to zarówno statki pasażerskie, które przewoziły po 48-65 osób, jak niewielkie jachty turystyczne i kajaki.
Kanał Elbląski to jeden z najbardziej znanych i malowniczych szlaków żeglugowych Polski. Poprzez jezioro Drużno i rzekę Elbląg łączy Zalew Wiślany z systemem jezior Warmii i Mazur. To jedyna na świecie, czynna dla turystów, droga wodna, na której wykorzystuje się system przemieszczania statków za pomocą wózków poruszających się po pochylniach. Pochylnie te są napędzane systemem kół (lub turbiny), które czerpią energię z różnicy poziomów wody.
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego
Grupa OTL z dużym wzrostem z działalności portowej
Greckie stocznie się odradzają. Europejskie walczą o przeżycie. Porównamy siły z Azją na Posidonia 2024