• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Prywatyzacja Portu Gdańskiego Eksploatacji: Maltańczycy pozwali zarząd gdańskiego portu

25.08.2015 13:41 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Prywatyzacja Portu Gdańskiego Eksploatacji: Maltańczycy pozwali zarząd gdańskiego portu

Partnerzy portalu

Prywatyzacja Portu Gdańskiego Eksploatacji: Maltańczycy pozwali zarząd gdańskiego portu - GospodarkaMorska.pl

Mariner Capital Limited zablokowała w sądzie sprzedaż PGE. Maltańczycy żądają od zarządu gdańskiego portu spełnienia warunków wcześniejszej umowy.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk w lipcu rozpoczął nowy proces sprzedaży terminala, kończąc tym samym poprzednie negocjacje.

- Zarząd ZMPG S.A. podjął decyzję o odstąpieniu od dalszych negocjacji prowadzonych aktualnie w sprawie zbycia akcji Port Gdański Eksploatacja S.A. z siedzibą w Gdańsku. Wobec powyższego, ze skutkiem natychmiastowym została zakończona obecnie trwająca procedura zbywania akcji PGE S.A., uruchomiona publicznym zaproszeniem z dnia 31 marca 2014 roku. Jednocześnie Zarząd ZMPG S.A. informuje, że w dniu dzisiejszym podjął również uchwałę o wszczęciu kolejnego postępowania w celu zbycia akcji Port Gdański Eksploatacja S.A. z siedzibą w Gdańsku – można było przeczytać w oficjalnym komunikacie Zarządu Portu Morskiego Gdańsk.

Z tą decyzją nie zgodziła się Mariner Capital Limited. Maltańska spółka do tego momentu miała bowiem wyłączność na negocjacje. Ich zdaniem proces sprzedaży został rozstrzygnięty na ich korzyść, więc decyzja ZMPG była dla nich nie do przyjęcia. Z tego powodu sprawa trafiła do sądu. Sąd Okręgowy w Gdańsku przyznał rację Maltańczykom i zablokował sprzedaż akcji Portu Gdańskiego Eksploatacji przez gdański port.

ZMPG nie zgadza się z tą decyzją sądu i zamierza złożyć zażalenie.

- ZMPG S.A. uważa roszczenie Mariner Capital Limited za bezpodstawne. Spółka ZMPG S.A. wniosła zażalenie na postanowienie Sądu o udzieleniu Mariner Capital Limited zabezpieczenia, gdyż postanowienie o zabezpieczeniu jest nieprawomocne – czytamy w oficjalnym komunikacie zarządu. - Oczywiście zarząd zamierza podjąć działania, które doprowadzą do zbycia akcji w kapitale zakładowym Port Gdański Eksploatacja S.A., do czego spółka ZMPG S.A. jest zobowiązana na mocy ustawy. Prowadzenie takich działań jest naturalnie uzależnione od przebiegu i wyników procesu, wszczętego przez Mariner Capital Limited.

Przypomnijmy, że we wrześniu 2014 r. wiążące oferty na kupno PGE złożyli: Mariner Capital Limited z Malty i konsorcjum Węglokoksu z PKP Cargo. Do kolejnego etapu przeszedł tylko Mariner - zaoferował więcej, a jedynym kryterium była cena. W listopadzie - jak poinformował zarząd portu - osiągnięto porozumienie. Według przedstawicieli Marinera podpisano wówczas umowę przedwstępną. Maltańczycy oferowali za PGE ok. 80 mln zł i zadeklarowali inwestycje w spółkę sięgające 25 mln euro. Podpisali też porozumienie z załogą dotyczące pakietu socjalnego, czym zyskali poparcie zakładowej "Solidarności". Zgodę na transakcję wydał UOKiK, a inwestor zdeponował pieniądze za udziały na koncie powierniczym.

Zawarcie transakcji wyglądało na formalność - do czasu, kiedy swoje krytyczne uwagi zgłosiło konsorcjum Węglokoksu i PKP Cargo. Spółki zwróciły uwagę, że ich oferta została odrzucona bez negocjacji. W lutym wiceprzewodnicząca rady nadzorczej Ewa Pawlak wyjaśniała, że w ocenie przedstawicieli skarbu umowa nie zapewnia gwarancji, że Mariner dokona inwestycji i będzie realizował strategię rozwoju spółki. Dodała, że w umowie powinien znaleźć się zapis gwarantujący, iż "wyłoniony kontrahent i jego struktura kapitału pozostanie pod kontrolą podmiotów z siedzibą w państwach członkowskich albo skupionych wokół WTO (Światowej Organizacji Handlu)". Zaczęły pojawiać się nieoficjalne informacje, że resort skarbu wolałby oddać PGE konsorcjum z PKP Cargo, bo byłoby lepiej, gdyby operator portowy pozostał w polskich rękach. O Maltańczykach zaczęto pisać na forach internetowych, że mogą być powiązani z Rosjanami.

Władze Mariner Capital Limited nie zgodziły się z taką oceną sytuacji.

- Zależy nam na tej inwestycji ze względu na potencjał gdańskiego portu i nadal jesteśmy zainteresowani jej sfinalizowaniem – podkreślił w maju Marin Hili, Prezes Zarządu Mariner Capital Limited. - Jestem przekonany, że lokalizacja, a także tradycja gwarantują portowi międzynarodowy sukces. Jestem cierpliwy i spodziewam się, że umowa przedwstępna zostanie dotrzymana.

Port Gdański Eksploatacja (PGE) jest trzecim pod względem przeładunków operatorem w porcie Gdańsk, rocznie może przeładować do 6 mln ton ładunków. Dysponuje 90 hektarami gruntu w porcie wewnętrznym w Gdańsku, zatrudnia blisko pół tysiąca osób, osiąga rocznie ok. 80 mln zł przychodów i jest dochodowa.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.