mk
Konsorcjum Astaldi - Ghella jednak nie podpisze umowy i nie zbuduje tunelu pod Świną - poinformował Urząd Miasta Świnoujście. Wśród powodów podano m.in. wzrost kosztów budowy i brak materiałów oraz pracowników na polskim rynku.
Mimo ultimatum prezydenta Janusza Żmurkiewicza, firma Astaldi nie przedłożyła gwarancji bankowych niezbędnych do podpisania umowy na budowę tunelu w Świnoujściu. W czwartek poinformowała o odstąpieniu od podpisania umowy. Jako główny powód odstąpienia od umowy podała fakt, że upłynęły dwa lata od przedstawienia oferty a koszty wycenionych prac wzrosły o 30 procent.
Zgodnie z warunkami przetargu wpłacone przez wykonawcę wadium w wysokości 10 mln złotych przejdzie na rzecz miasta.
Pierwotnie umowa miała być podpisana na początku lipca, ale wtedy - z tego samego powodu - termin też został przesunięty.
W związku z zaistniałą sytuacją, zgodnie z procedurą, w najbliższych dniach miasto zaprosi do podpisania umowy konsorcjum firm Porr S.A., Energopol Szczecin i Gulermak, które złożyło drugą najkorzystniejszą ofertę.
Jeżeli również to konsorcjum nie będzie zainteresowane, rozpisany zostanie kolejny przetarg.
Konsorcjum firm Astaldi wygrało przetarg na tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w połowie kwietnia br. Od decyzji odwołała się firma Porr, jednak Krajowa Izba Odwoławcza wniosek oddaliła.
Planowane zakończenie inwestycji to 4 lata od momentu podpisania umowy, wcześniej inwestycję planowano zakończyć w 2021 roku. Konsorcjum Astaldi w przetargu zaproponowało cenę 727 mln złotych. Natomiast konsorcjum Porr – 793 mln złotych.
Najważniejszą częścią projektu będzie tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ponad 912 mln zł, a dofinansowania unijnego - ponad 775 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna.
Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane - Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?