jk
Statki obcych bander, które zmienią rejestrację i pływać będą pod flagą Rosji, otrzymają wyłączne prawo do transportu ropy naftowej i gazu Północną Drogą Morską – czytamy na łamach wnp.pl.
Rosja chce w ten sposób zwiększyć swoją zdolność przewozową, wesprzeć krajową żeglugę morskiej oraz odnowić flotę. - Projekt ustawy jest obecnie rozpatrywany w państwowej dumie. Spodziewam się, że zostanie wkrótce przyjęty - powiedział Putin.
Północna Droga Morska stanowi fragment Przejścia Północno-Wschodniego, łączącego Europę z Pacyfikiem. Obejmuje akweny Morza Karskiego, Morza Łaptiewów, Morza Wschodniosyberyjskiego oraz Morza Czukockiego. Trasa ta jest krótszą alternatywą dla trasy przez Kanał Sueski. Możliwość transportu dużymi jednostkami przez tę trasę będzie prawdziwym przełomem dla branży morskiej. Przejście Północno-Wschodnie z Rotterdamu do Yokohamy (ok. 13,7 tys. km) jest bowiem krótsze aż o 33 proc. od trasy przez Kanał Sueski (20,9 tys. km).
W 2016 roku przewieziono tą trasą rekordowej wielkości wolumen ładunków - 7,5 mln ton. Według Stowarzyszenia Morskich Portów Handlowych w okresie styczeń-październik przetransportowano też 124 tys. TEU drobnicy w kontenerach, o 0,4 proc. mniej niż rok wcześniej.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody