mk
W poniedziałek w Warszawie podpisano 9 umów na dofinansowanie z UE projektów drogowych, kolejowych i morskich. Wartość całkowita projektów to 11 mld 698 mln zł, kwota dofinansowania wyniesie ponad 8 mld 192 tys. zł. w ramach instrumentu "Łącząc Europę".
Wśród dotowanych projektów znalazł się między innymi projekt zrównoważonego połączenia morsko-lądowego Polska-Szwecja Świnoujście-Trelleborg, oparty o ulepszoną infrastrukturę i rozwój transportu intermodalnego (126,18 mln zł, w tym z UE 94,96 mln zł). Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz gminą Trelleborg.
"Liczymy, że nowe inwestycje infrastrukturalne zwiększą masę towarową przechodzącą przez port w Świnoujściu" - powiedziała PAP Woźniak Lewandowska. "Obecnie dynamika wzrostu obrotów towarowych w świnoujskim terminalu promowym wynosi ok. 10 proc. w roku, a dzięki nowej inwestycji z pewnością wzrośnie" - dodała.
Polska część projektu obejmuje przystosowanie infrastruktury terminala promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego. Powstanie nowe nabrzeże o długości 293 m i głębokości 13 metrów. Zostaną wybudowane trzy place postojowe, które zostaną połączone estakadą stanowiącą równocześnie drugi wjazd na teren terminala. Zostaną wybudowane nowe i przebudowane istniejące tory kolejowe, zostanie wybudowana nowa rampa, przebudowana galeria pasażerska oraz zakupiony nowy sprzęt przeładunkowy i cztery ciągniki siodłowe. Przedsięwzięcie realizowane będzie wraz z portem i gminą Trelleborg. Szwedzi mają rozbudować swój port do obsługi promów o długości 240 metrów.
"Efektem przebudowy będzie infrastruktura portowa, która pozwoli obsługiwać duże promy o długości do 265 metrów oraz możliwość świadczenia nowego rodzaju przeładunków przy udziale transportu kolejowego" - powiedziała Woźniak-Lewandowska.
"Jesteśmy bardzo zadowoleni, że po kilku latach Port Świnoujście będzie się mógł cieszyć inwestycją ze środków unijnych"- dodał wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki.
Całkowita wartość projektu w obu portach to blisko 30 mln euro. Inwestycje stanowią element unijnego projektu, który ma usprawnić tzw. łańcuchy transportowo-magazynowe między Skandynawią i Europą Południową, obejmujące m.in. korytarz transportowy Bałtyk - Adriatyk.
Prace nad rozbudową świnoujskiego terminalu mają ruszyć w 2017 r.
Pozostałe umowy dotyczą siedmiu projektów kolejowych oraz jednego drogowego. Pieniądze pochodzą z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF). CEF wspiera rozwój trzech obszarów - sieci transportowej, energetycznej i telekomunikacyjnej. UE przeznaczyła w swoim budżecie na ten cel odrębną pulę środków.
"Są to pierwsze projekty, które rozpoczynają cały ciąg działań, jeżeli chodzi o modernizację polskiej infrastruktury transportowej, gdzie głównym beneficjentem będzie polska infrastruktura kolejowa" - powiedział p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol.
Gorgol dodał, że podpisane w poniedziałek umowy na dofinansowanie dotyczą kluczowych korytarzy transportowych w Polsce, jak i w całej UE. "Realizacja tych projektów przyczyni się do skrócenia czasu podróży, polepszenia jej komfortu" - podkreślił.
Wiceminister rozwoju Witold Słowik mówił, że "jest to bardzo ważny dzień dla transportu". "Jestem przekonany, że zgodnie z programem CEF inwestycje te zakończą się do 2020 r." - powiedział Słowik.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek