• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Poznajmy największe porty i terminale kontenerowe z każdego kontynentu: Europa, cz. 2 (foto)

PMK

30.03.2017 12:17 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Poznajmy największe porty i terminale kontenerowe z każdego kontynentu: Europa, cz. 2 (foto)

Partnerzy portalu

Poznajmy największe porty i terminale kontenerowe z każdego kontynentu: Europa, cz. 2 (foto) - GospodarkaMorska.pl

Wraz z rozwojem popularności przewozu drobnicy w kontenerach na świecie pojawiło się mnóstwo terminali przeznaczonych tylko do obsługi tych ładunków. Dziś przyjrzymy się drugiej piątce obiektów położonych w Europie. Warto wspomnieć, że Gdańsk znajduje się na 20 miejscu tej listy.

Port Valencia

Port Valencia obejmuje porty morskie zarządzane przez Valencia Port Authority: Valencia, Sagunto i Gandia. Jest ​​wiodącym portem Hiszpanii w zakresie ruchu handlowego, głównie kontenerowego ze względu rozległą sieć łączącą go z głównymi portami na całym świecie.

Port w Walencji jest centrum działalności gospodarczej, a jego wpływ obejmuje promień 350 km, który generuje 51 procent PKB Hiszpanii i obejmuje połowę całej populacji w kraju. Port ma długość nabrzeża 12 km i całkowitą powierzchnię magazynową 300 hektarów (1,2 km2).

Aby obsłużyć duże statki kontenerowe przewożące do 14 000 kontenerów w ostatnich latach pogłębiono dno doku do 17,6 metrów. Głębokość nabrzeża została powiększona wzdłuż 450 metrów bieżącej linii cumowniczej terminalu publicznego, aby umożliwić tym statkom skorzystanie z tego nabrzeża. W poprzednim roku przeładowano tam 4,72 mln teu.

Port Felixstowe


Obecnie jest to największy terminal kontenerowy w Wielkiej Brytanii. W 2016 roku przeładował ponad 3,74 mln TEU (kontenerów 20. stopowych), więcej niż przed kryzysem gospodarczym. Rocznie obsługuje 4000 statków, z 33 spółek armatorskich, łączących go z 365 portami na świecie.

Co najważniejsze, port jest jedynym w tym kraju głębokowodnym obiektem położonym blisko większości największych portów europejskich (90 km od Londynu). Razem ze swoimi połączeniami kolejowymi i drogowymi łączącymi port z węzłami dystrybucyjnymi w Midlands i innych częściach Wielkiej Brytanii Felixstowe odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu ruchu w Wielkiej Brytanii i zapewnia rzeczywiste korzyści dla klientów, społeczności i przemysłu.

Port ma dwa główne terminale kontenerowe, Trinity Landguard oraz terminal RO-RO. Mieści się tam nabrzeże o długości ponad 2,3 kilometra, wyposażone w 29 suwnic bramowych na brzegach. Główny kanał nawigacyjny jest pogłębiony na 14,5 metra poniżej punktu odniesienia, przy maksymalnej głębokości 15 metrów w pobliżu nabrzeża. Dzięki temu Felixstowe może pomieścić  generację statków post-panamax i znacznie większą klasę Maersk Triple E, uruchomioną w 2013 roku i zdolną do przewozu 18 000 TEU.

Port Pireus


Pireus jest jednym z najważniejszych centrów przemysłowych współczesnej Grecji, największym jej portem i trzecim co do wielkości portem Morza Śródziemnego. W 2010 r. Cosco za 500 milionów euro wydzierżawiło od desperacko potrzebującego gotówki greckiego rządu połowę portu w Pireusie i szybko przekształciło kiepsko dotąd radzącego sobie molocha w prężną firmę o imponującej wydajności. W zeszłym roku zakończył się proces zakupu portu przez Cosco, dzięki czemu Chińczycy są właścicielem portu.

Możliwości przeładunkowe portu wzrosły przez ostatnie lata, do 3,67 mln TEU w zeszłym roku.. Chociaż poziom zyskowności nie imponuje – firma zarobiła 4,98 miliona euro przy obrotach 72,5 miliona euro – jest tak głównie dlatego, że lwią część zysków Chińczycy reinwestują.

Malta Freeport


Zwany także Marsaxlokk, od nazwy pobliskiej rybackiej wioski, to międzynarodowy port morski położony na Malcie nad Morzem Śródziemnym. Jako trzeci co do wielkości port przeładunkowy na Morzu Śródziemnym, Malta Freeport jest węzłem na szlakach żeglugowych z Europy, Afryki i Zachodniej Azji.
Wraz z Wielkim Portem jest jednym z dwóch głównych maltańskich portów. Malta Freeport jest dziewiątym co do wielkości portem morskim w Europie pod względem przeładunku kontenerów. W 2016 roku przeładowano w nim 3,06 miliona kontenerów typu TEU oraz obsłużono 2189 statków.

Port składa się z dwóch terminali kontenerowych o łącznej powierzchni ponad 71 ha, w których znajduje się sześć nabrzeży o łącznej długości 2801 metrów. Terminal 1 ma dwa nabrzeża i łączność długość nabrzeży wynoszącą 1290 metrów oraz powierzchnię 49. Terminal 2 ma cztery nabrzeża i łączną długość nabrzeży wynoszącą 1511 metrów oraz powierzchnię ponad 22 ha.

Port Gioia Tauro

Dziesiątkę zamyka największy port kontenerowy we Włoszech. Port korzysta z naturalnej głębokości wody (do 18 metrów) i oferuje jedno z najdłuższych liniowych nabrzeży dostępnych na Morzu Śródziemnym (3,4 km). Te cechy, wraz z dostępnością urządzeń (22 suwnic na brzegach, do 23 rzędów kontenerów) oraz wyspecjalizowane know-how (ponad 1300 pracowników) umożliwiają jednoczesną obsługę 4 wielkich kontenerowców.

Przepustowość portu wyniosła w 2008 r. 3,46 milionów TEU, a następnie spadała konsekwentnie, aż do 2,79 mln TEU w 2016 roku.. Port cierpi z powodu trudnych warunków na rynku przeładunkowym na Morzu Śródziemnym i konkurencji z innych ważnych węzłów przeładunkowych w Grecji, Egipcie i na Malcie.

Istotną rolę w ograniczeniu rozwoju portu odgrywa obecność zorganizowanej przestępczości (Ndrangheta), która infiltruje i kieruje z ukrycia firmami działającymi w porcie. Mimo starań władz wciąż tego problemu nie rozwiązana i Gioia Tauro jest głównym portem, przez który do Europy transportowana kolumbijska kokaina (80 proc.).

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.