• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Porty w Szczecinie i Świnoujściu w sporze o gazociąg Nord Stream. Niebawem pierwsza rozprawa

Paweł Kuś

15.12.2015 12:53 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Porty w Szczecinie i Świnoujściu w sporze o gazociąg Nord Stream. Niebawem pierwsza rozprawa

Partnerzy portalu

Porty w Szczecinie i Świnoujściu w sporze o gazociąg Nord Stream. Niebawem pierwsza rozprawa - GospodarkaMorska.pl

17 grudnia odbędzie się pierwsza rozprawa przed sądem administracyjnym w Hamburgu przeciw niemieckiemu Federalnemu Urzędowi ds. Żeglugi Morskiej i Hydrografii (BSH). Skarga dotyczy sposobu ułożenia rurociągu Nord Stream na dnie Bałtyku.

ZMPSiŚ SA domaga się, by na skrzyżowaniu rurociągu z północnym szlakiem żeglugowym rurociąg był bardziej zagłębiony, co umożliwi poruszanie się statków o większym zanurzeniu. Pozew był złożony w 2011 r. jednak decyzją sądu rozprawa odbędzie dopiero teraz.  

- Liczymy na korzystny wyrok, skutkujący nakazaniem zanurzenia rurociągu w taki sposób, by nie tamował ruchu statków o większym zanurzeniu, niż dotychczas – mówi Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ.

Obecnie do Świnoujścia mogą zawijać statku o maksymalnym zanurzeniu 13,5 m. Wierzch rury Nord Stream to 16 m, a 2,5 m wynosi wskazana strefa bezpieczeństwa nad gazociągiem. Obecnie więc gazociąg nie jest zagrożeniem, może jednak nim się stać w przyszłości.

- Plany rozwojowe świnoujskiego portu zakładają budowę nowych terminali, do których miałyby zawijać statki o większych niż dotychczas zanurzeniu, tj. 15 m (to jest też maksymalna wartość zanurzenia statków z jaką mogą one przepływać przez cieśniny duńskie). Zatem obecna głębokość na jakiej ułożony jest gazociąg w znaczący sposób może ograniczyć rozwój świnoujskiego portu – wyjaśnia Monika Woźniak-Lewandowska.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.