Budowa coraz większych kontenerowców prowadzi do wzrostu inwestycji w portach na całym świecie – wynika z raportu Global Container Terminal Operators Annual Report 2015 opublikowanego przez agencję Drewry.
Drewry przewiduje, że średnio w każdym roku popyt na przeładunek kontenerów w portach będzie rósł o 4,5 procent do 2019 roku. Oznacza to dodatkowe 168 mln TEU (kontenerów 20-stopowych), co da łącznie 850 mln TEU obrotu w portach. Wzrost w 60 proc. będzie napędzany przez Azję. Z kolei wejście coraz większych kontenerowców oraz powstanie coraz większych aliansów zmusza globalnych operatorów portu do kolejnych inwestycji.
Jak wynika z danych Drewry, wszyscy z 23 do największych operatorów przeprowadzą rozbudowy swoich portów przez kolejne 5 lat. Najbardziej aktywne pod tym względem jest APM Terminals i DP World, choć to PSA International najmocniej powiększy swoje możliwości przeładunkowe, w szczególności w swoim macierzystym porcie w Singapurze. Operatorzy więcej inwestują też w projekty „od zera” na nowych rynkach zbytu.
Ogółem eksperci z Drewry uznali, że operowanie portami to opłacalny biznes, na który czeka jednak wiele wyzwań.
- Przeciętny zysk EBITDA tych firm waha się od 20-45 proc. przez ostatnie dwa lata. To świadczy o wiarygodności i solidności tych przedsiębiorstw. Taki wynik może być jednak ciężko utrzymać w przyszłości, gdy pojawią się coraz większe jednostki i alianse – ocenia Neil Davidson, starszy analityk w Drewry. - To jedyne w swoim rodzaju wyzwanie. Porty zmuszone są nie tylko do większych inwestycji, wzrosną także ich koszty operacyjne dodaje.
Rozbudowy prowadzą też polskie porty. Inwestycje w możliwości przyjmowania większych statków potrzebują przede wszystkim przystanie w Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu. W tym roku terminal BCT Gdynia wzbogacił się o cztery nowe suwnice. Cechuje je zasięg wielkości 48 metrów licząc od nabrzeża do burty statku. Umożliwi to BCT obsługę jednostek o 19 rzędach kontenerów na pokładzie (do 14 tys. TEU).
Zanim jednak taka jednostka wpłynie do BCT potrzebne są inwestycje poza terminalem. Port w Gdyni wciąż nie jest gotowy na obsługę takich dużych kontenerowców. Obrotnica, dzięki której możliwe będzie przyjmowanie w gdyńskim porcie dwukrotnie większych kontenerowców niż obecnie, zostanie oddana do użytku prawdopodobnie za około dwa lata. Potrzebne jest także pogłębienie dna morskiego do 16 metrów.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych