• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Porty na świecie prześcigają się w inwestycjach

28.08.2015 13:53 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Porty na świecie prześcigają się w inwestycjach - GospodarkaMorska.pl

Budowa coraz większych kontenerowców prowadzi do wzrostu inwestycji w portach na całym świecie – wynika z raportu Global Container Terminal Operators Annual Report 2015 opublikowanego przez agencję Drewry.

Drewry przewiduje, że średnio w każdym roku popyt na przeładunek kontenerów w portach będzie rósł o 4,5 procent do 2019 roku. Oznacza to dodatkowe 168 mln TEU (kontenerów 20-stopowych), co da łącznie 850 mln TEU obrotu w portach. Wzrost w 60 proc. będzie napędzany przez Azję. Z kolei wejście coraz większych kontenerowców oraz powstanie coraz większych aliansów zmusza globalnych operatorów portu do kolejnych inwestycji.

Jak wynika z danych Drewry, wszyscy z 23 do największych operatorów przeprowadzą rozbudowy swoich portów przez kolejne 5 lat. Najbardziej aktywne pod tym względem jest APM Terminals i DP World, choć to PSA International najmocniej powiększy swoje możliwości przeładunkowe, w szczególności w swoim macierzystym porcie w Singapurze. Operatorzy więcej inwestują też w projekty „od zera” na nowych rynkach zbytu.

Ogółem eksperci z Drewry uznali, że operowanie portami to opłacalny biznes, na który czeka jednak wiele wyzwań.

- Przeciętny zysk EBITDA tych firm waha się od 20-45 proc. przez ostatnie dwa lata. To świadczy o wiarygodności i solidności tych przedsiębiorstw. Taki wynik może być jednak ciężko utrzymać w przyszłości, gdy pojawią się coraz większe jednostki i alianse – ocenia Neil Davidson, starszy analityk w Drewry. - To jedyne w swoim rodzaju wyzwanie. Porty zmuszone są nie tylko do większych inwestycji, wzrosną także ich koszty operacyjne  dodaje.

Rozbudowy prowadzą też polskie porty. Inwestycje w możliwości przyjmowania większych statków potrzebują przede wszystkim przystanie w Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu. W tym roku terminal BCT Gdynia wzbogacił się o cztery nowe suwnice. Cechuje je zasięg wielkości 48 metrów licząc od nabrzeża do burty statku. Umożliwi to BCT obsługę jednostek o 19 rzędach kontenerów na pokładzie (do 14 tys. TEU).

Zanim jednak taka jednostka wpłynie do BCT potrzebne są inwestycje poza terminalem. Port w Gdyni wciąż nie jest gotowy na obsługę takich dużych kontenerowców. Obrotnica, dzięki której możliwe będzie przyjmowanie w gdyńskim porcie dwukrotnie większych kontenerowców niż obecnie, zostanie oddana do użytku prawdopodobnie za około dwa lata. Potrzebne jest także pogłębienie dna morskiego do 16 metrów.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.