pc
Rząd Portugalii zawarł w środę 19 umów o współpracy w różnych dziedzinach z władzami Chińskiej Republiki Ludowej. Porozumienia parafowano w Lizbonie w ostatnim dniu wizyty prezydenta Chin Xi Jinpinga w Portugalii.
Xi spotkał się m.in. z premierem Antonio Costą, a także prezydentem Marcelo Rebelo de Sousą. Prezydent Portugalii zgodził się z Xi, że relacje między obu krajami są obecnie "najlepsze w historii".
Niezależny ekonomista Miguel Monteiro zwrócił uwagę na rosnące w ostatnich latach inwestycje chińskich spółek państwowych w portugalską gospodarkę. Wskazał, że w obliczu poważnego kryzysu Lizbona musiała szukać poważnych inwestorów i “chińskie przedsięwzięcia były raczej nieuniknione”.
Innego zdania jest dziennik “Diario de Noticias”, według którego Portugalia zbyt odważnie oddała strategiczne części swej gospodarki w ręce Chin.
Sceptyczny wobec dalszego pogłębiania współpracy z ChRL w strategicznych sektorach gospodarki jest czołowy hiszpański think tank Real Instituto Elcano (RIE). Jego eksperci uważają, że Portugalia poszła zbyt daleko m.in. w sprzedaży Pekinowi państwowych udziałów w spółkach produkujących i dystrybuujących energię elektryczną.
“Hiszpania popiera planowany w ramach UE mechanizm kontroli ważnych dla jej członków inwestycji. Wprawdzie ostatnie słowo będzie należało do państwa członkowskiego, ale wcześniej o ewentualnych przedsięwzięciach w drażliwych sektorach będzie trzeba poinformować KE oraz innych członków UE” - odnotowali eksperci RIE.
Jednym z najważniejszych wśród podpisanych w środę porozumień między Lizboną a Pekinem jest umowa o współpracy w dziedzinie logistyki i rozbudowy portów. Kluczowym projektem są dalsze chińskie inwestycje w położonym na południe od Lizbony porcie w Sines.
Sines ma być jednym z głównych portów w Europie, odbierających dostawy towarów docierających z Chin przez poszerzany Kanał Panamski. W sąsiedztwie tego portugalskiego portu planowana jest budowa linii szybkiej kolei towarowej do Madrytu, która następnie połączy Półwysep Iberyjski z resztą Europy.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key