Port w Kłajpedzie podpisał porozumienie o współpracy z chińskim portem Shenzhen. Dodatkowo jedna z firm z Państwa Środka zamierz kupić jeden z terminali w litewskiej przystani. Trwają negocjacje w tej sprawie.
- To część naszej strategii, by uczynić z Kłajpedy główne centrum handlowe na Bałtyku. Dużą rolę w tym mają odegrać chińskie towary, które spływałyby głównie do naszego portu – powiedział na łamach portalu RŻD.partnier.ru Arturas Drunguilas, dyrektor marketingu i administracji portu w Kłajpedzie.
Wspólne plany obu portów zakładają: wspomaganie przy rozwoju swoich przystani, przyciąganie międzynarodowych przewoźników oceanicznych, pomoc w budowie infrastruktury portowej oraz utworzenie wolnej strefy ekonomicznej na terenie litewskiego portu.
Współpraca z Chinami ma szansę uczynić z Kłajpedy główny port przeładunkowy na Bałtyku. Odbywałby tam się handel dobrami konsumpcyjnymi, żywnością i częściami zamiennymi do samochodów. Te towary trafiałyby głównie na Białoruś, a w dalszej kolejności na Litwę i resztę krajów bałtyckich.
Pamiętajmy, że port Kłajpeda dopiero co zanotował rekordowy rok. Litwini nie tylko zanotowali najwyższe w historii przychody, ale mogą się też pochwalić rekordowymi przeładunkami. Dodając do tego imponującą liczbę pasażerów, którzy odwiedzili port w zeszłym roku, można śmiało mówić o wielkim sukcesie litewskiej przystani.
Rekordy przeładunków dotyczyły obsługi nawozów, kontenerów, zboża oraz rudy metali. W porcie obsłużono 11,94 mln ton nawozów – to aż o 3,36 mln ton więcej niż w roku poprzednim. Duży wzrost zanotowały też ładunki w kontenerach. W zeszłym roku załadowano i rozładowano ich aż o milion ton więcej (łącznie 5,61 milionów ton) niż w 2013 r.(450 428 TEU w 2014 w stosunku do 402 728 TEU w 2013). Mniejsze, choć wciąż znaczące, wzrosty obsługi zanotowały też zboża (2,89 mln ton, o 629 tys. ton więcej niż w 2013) oraz rudy metali (1,06 mln ton, o 52,5 tys. ton więcej niż w 2013.)
Przez Kłajpedę przewinęła się także rekordowa liczba pasażerów (344 tys., w tym 57 tys. pasażerów wycieczkowych). To aż o 65 tys. więcej niż w roku poprzednim. To wszystko złożyło się na 50 mln euro przychodów dla litewskiego portu, o 4 mln więcej niż w 2013 r.
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?