ew
Przeloty dronów nad gdyńskim portem będą kontrolowane - informuje Radio Gdańsk. Od dzisiaj, właściciele bezzałogowców, których maszyny skorzystają z przestrzeni powietrznej nad portem, mają obowiązek się zarejestrować. Te działania to element walki ze szpiegostwem gospodarczym.
Jak powiedział w rozmowie z Radiem Gdańsk Józef Zawadzki, dyrektor bezpieczeństwa w gdyńskim porcie: "Konieczność zarejestrowania się w aplikacji Dron Radar jest pierwszym etapem zabezpieczania naszej strefy powietrznej. W przyszłym roku zamontujemy system anten, który umożliwi przechwyt sygnału z niezarejestrowanych w aplikacji dronów. Będzie on działał na zasadzie "Go Home", czyli odsyłał maszynę w miejsce, z którego jest sterowana. O każdym przypadku będziemy powiadamiali odpowiednie służby, aby te wyjaśniały kto, i dlaczego, próbuje wlecieć dronem w przestrzeń nad portem bez rejestracji. To jednak nie wszystko. Bulwersująca sytuacja miała miejsce w czerwcu tego roku, gdy w porcie wyładowywano amerykańską jednostkę NATO. Całe wydarzenie zostało szczegółowo obfotografowane przez operatora drona, a zdjęcia trafiły do Internetu. Gdyński port jest portem podwójnego przeznaczenia, czyli oprócz roli handlowej, służy też do potrzeb militarnych i takie sytuacje nie mogą mieć na tym terenie miejsca".
Nie tylko szpiegostwo gospodarcze jest powodem, dla ktorego władze gdyńskiego portu zdecydowały się na takie rozwiązanie. Okazuje się, że wplywają też liczne skargi od załóg statków, szczególnie wycieczkowców. Latające nad nimi drony mogą powodować niebezpieczeństwo.
Cały system, wart około 10 milionów złotych, będzie gotowy do 2020 roku. Port w Gdyni wprowadzi takie rozwiązanie jako pierwszy w rejonie Bałtyku i jednocześnie jest pierwszą w Polsce spółka Skarbu Państwa, która zabezpiecza się przed zagrożeniami ze strony dronów.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody